Nog 2 weken werken

2 december 2017 - Kilale, Tanzania

Maandag 27 nov. 17:
Hoewel de safari erg leuk was, werd ik vanochtend wel echt ziek wakker. Hoofdpijn, keelpijn, heel warm en mijn stem was veranderd in een mannen stem. Toch begon ik deze dag positief en stond ik om 7 uur aan de weg. De buschauffeur kwam helaas pas om half 8 en kwam daarom pas om half 9 aan. Deze week hebben alle standards behalve standard 4, national exams dus heb niet heel veel te doen. Daarom begonnen Jurrien en ik maar aan de kerstversiering. Ik stond al met hoofdpijn in de office en was de kerstversiering een beetje gebroken. Toch hebben we er wat moois van kunnen maken en waren we er trots op.

Dinsdag 28 nov. 17:
De tweede dag van de week begon goed. Ik voelde me al iets beter en dacht dat ik eind van de dag weer beter zou zijn. Dat viel toch wel erg tegen, want had rond 9 uur al echt een zware domper. Ik had het super warm, keelpijn, hoofdpijn en wilde heel graag slapen. Nadat ik erachter kwam dat mijn kerstversiering eraf was gehaald en deels kapot was gevallen, zat ik er een beetje doorheen. Gelukkig bleef Jamie positief en sleep ze me er doorheen. We hebben opnieuw een leuke kersttafel gemaakt en alle kinderen vonden het erg mooi. Hierna hebben we mappen met huiswerk en boekjes uitgezocht. Was best een gepuzzel, maar het was gelukt. Er was even een geluksmomentje toen we te horen kregen dat Jurrien voor ons chapatti had gehaald, heilig! Na de lunch hebben Jamie en ik sportles gegeven aan standard 1. Doordat we beide een beetje moe waren, besloten we om frisbee te gaan geven. Lekker een uurtje niks doen en alleen wat te hoeven doen als een kind niet luisterde of als een kind het niet snapte. We hebben de kinderen echt zien lachen en ik kon even bijkomen. Op de terugweg naar huis in de bus was ik helemaal gebroken. Een leerling sliep links tegen mij aan, een andere leerling sliep op mijn schoot en een andere leerling sliep op mijn schoen. Hierdoor viel ik zelf ook half in slaap, het was een feest. Nadat ik thuis kwam, heb ik wat gegeten en ben ik naar bed gegaan. Ik voelde me echt ziek en heb 2 heerlijke uurtjes geslapen. Natuurlijk had ik nog even een was gedaan voordat ik ging slapen, want het was echt nodig. Rond 8 had ik wat avondeten gegeten en daarna meteen mijn bed in gegaan.

Woensdag 29 nov. 17:
Eigenlijk had ik vandaag stage, maar ik voelde me gister avond echt ziek waardoor ik per se vrij wilde nemen. Rond half 9 kwam ik al mijn bed uit, want er was veel lawaai en veel licht. Heerlijk even ontbeten en alles op mijn gemakkie gedaan. De rest van de dag verschillende dingen gedaan zoals was uithangen, blog schrijven van het weekend, foto’s op computer zetten, foto’s uitzoeken, expeditie robinson gekeken en geluncht thuis. Heb ook nog geprobeerd te slapen, maar helaas lukte dat niet. Toen Jamie thuis kwam, vertelde ze dat ik niet donderdag vrij heb, maar vrijdag. Dus morgen ga ik wel naar stage ook al ben ik nog niet echt beter. Ik wil namelijk deze week nog een keer werken, want heb nog maar 5 stage dagen. Dus ga vanavond vroeg slapen zodat ik morgen kan knallen.

Donderdag 30 nov. 17:
Laatste werkdag van de week begon niet helemaal lekker. Ik voelde me nog steeds ziek en mijn gehoest werd steeds erger. Toch ben ik naar stage gegaan, want heb volgende week nog maar 4 stage dagen. Met volle moed begon ik de dag, totdat ik een telefoontje kreeg dat de chauffeur al aan de weg stond. Om 7:08 stond hij er al! Iets dat nooit gebeurd, dus wij moesten even haasten. Eenmaal op school, begonnen Jamie en ik te schilderen voor het theater. We hebben een stal geschilderd in de nacht. Nadat we veel verschillende kleuren blauw hadden gebruikt, waren we eindelijk klaar met de lucht. Na de lunch besloten we maar dat we kinderen uit de klassen gingen halen om ons te helpen. Aangezien de examens voorbij waren en nog geen nieuwe lesstof kwam, waren de kinderen een soort van vrij. Het werd een hele chaos. Overal stonden kinderen, verkeerde kleuren werden gebruikt of er werd gemorst, maar uiteindelijk was het super leuk. De kinderen vonden het erg leuk om te doen en luisterde ook heel goed. Tot nu toe is de stal bijna helemaal ingekleurd, gras is gedaan, blauwe lucht is gedaan en een deel van de sterren zijn gedaan. Moeten nog een paar dingen gedaan worden, maar dat is een taak voor maandag. Na de lunch was het assembly en moesten alle kinderen van de school het volkslied zingen, dit is dan ook elke donderdag na de lunch. Ik kreeg gewoon kippenvel van het lied en hoe de kinderen het zongen, het was super mooi! Na de assembly ben ik samen met Jamie het theater stuk gaan oefenen. Het theater wordt volgende week donderdag opgevoerd tijdens closing day. Sommige dingen gingen nog niet helemaal soepel, maar ik kan wel vooruitgang zien. Verder is het super leuk dat 1 teacher super goed meedoet en echt veel initiatief toont. In de busreis kwam ik toch echt tot het besef dat ik bijna klaar ben met werken en dat wil ik nog echt niet. Ben er nog niet ready voor om de kinderen nooit meer te zien, dus ga echt heel erg genieten volgende week. In de avond hebben we pasta gegeten met groentes (ofcourse zonder saus) en kon ik een rustig avondje hebben. Ook had ik een heer-lijke warme douche en heb ik mijn haar kunnen wassen. Toen Nikki onder de douche ging, kwam ik niet meer bij van het lachen, want haar douch was ijs ijs koud. Rond 11 ging ik slapen, want vrijdag ben was ik vrij.

Vrijdag 1 dec. 17:
Ik hoopte dat ik heeerlijk kon uitslapen, maar dat was al snel weer een fantasie. Ik werd namelijk om 8 uur al wakker en ging om half 9 al weer mijn bed uit. Heb lekker ontbijtje gehad en niet veel gedaan in de ochtend. Halverwege de middag zijn we naar het dorp geweest en zijn we met z’n allen wezen lunchen. Ook gingen we en poging doen om naar via via te gaan en daar kleren te laten maken, maar helaas was de vrouw er niet en konden we weer terug. Op het laatst ben ik nog even naar de masai markt gegaan, want ik wilde heel graag een schilderij kopen. Ik heb een super mooi schilderij gekocht, zie foto’s. Toen ik de “winkel” inliep, zij de man dat als ik een groot schilderij ging kopen, een klein schilderij gratis kreeg. Toen ik het grote schilderij had gekocht en de man nog even herinnerde aan zijn eerdere uitspraak, kreek hij mij niet al te vrolijk aan. Toch kreeg ik er 1 mooie gratis en was mijn dag weer helemaal goed. Je staat in de masai markt als klant veel sterker dan als verkoper, omdat er rond de 60 winkeltjes zijn die allemaal het zelfde verkopen. Toch vind ik het wel jammer dat zij alles in hun winkels overkopen en niet zelf maken. Daarom wilde ik eerste bij via via een schilderij kopen, omdat zij ze zelf maken. Helaas zag ik daar geen leuke tussen en wil natuurlijk wel echt een super mooi schilderij. Hierna zijn we naar de kerstmarkt gegaan bij Kennedy house, dat is een internationale school. Het was best groot en super mooi ingericht, maar leek meer een heel groot kinderfeest met een paar kraampjes. Heb hier wel een cadeau voor sinterklaas a.s. dinsdag kunnen scoren en had bijna een super mooi armbandje gescoord. Helaas vond ik hem te duur en niet zo speciaal. Hierna zijn we nog uiteten gegaan en heb ik een pizza besteld en hebben we een heerlijke rosé gedronken.

Zaterdag 2 dec. 17:
De dag begon om half 8, want de planning was om om half 9 naar het dorp te gaan. Samen met Nikki gingen we weer naar Via Via om kleren te laten maken. Toen we aankwamen om 9 bleek dat zij er pas zou zijn om 10 uur. Helemaal uitgeput, van 6 grote stoffen dragen, besloten we om te gaan wachten tot 10 uur. We hebben hier beide nog een sinterklaas cadeautje kunnen scoren voordat de vrouw kwam. Om 10 uur stonden we in een winkeltje en kwam er een man naar ons toe dat de vrouw niet om 10 uur, maar om 4 uur zou komen. Ik raakte al een beetje geïrriteerd, want ik was gister al geweest en vandaag al een uur gewacht en vond het wel genoeg. We gingen maar naar huis toe met weer al die stoffen. We besloten dat we niet meer bij haar de kledingstukken zouden gaan maken, maar bij iemand anders. Eenmaal thuis hebben we nog even wat geluncht en om half 12 zijn we vertrokken naar Kilala. We zouden hier opgehaald worden door Karin, want we zouden zwarte piet spelen vandaag. Op de heenreis hier naar toe werd er weer gevochten. Er zijn hier super veel dala dala’s en iedereen wilt een wazungu (blank persoon) in zijn dala dala hebben. Wanneer er dus meerder mensen ons in de dala dala’s willen hebben, kan er dus ruzie ontstaan. Alles gaat hier om geld. Eenmaal aangekomen werden we opgehaald en naar de locatie gebracht. Het was een super mooie villa met super mooi uitzicht. Hier ontmoette we ook de andere zwarte pieten, maar dat waren dus gewoon 10 á 15 jarigen. Nadat we al 3 uur in onze warme kleren stonden te wachten, mocht het eindelijk beginnen. Het was leuk om te zien dat die kinderen blij waren en het spannend vonden, maar het was heel anders dan in Nederland. De kinderen kende ook de Sinterklaas liedjes niet en de ouders eigenlijk ook haast niet. Toen stonden Nikki en ik daar met z’n tweeën sinterklaas liedjes te zingen. Rond 5 was het klaar en was het nog een ramp op de schmink eraf te halen. We moesten namelijk nog terug met de dala dala (openbaar vervoersmiddel) en dan kan je natuurlijk niet met zwarte schmink op je gezicht lopen. We kregen als “bedankje” 2 bonnetjes waarmee we 1 biertje konden halen. Op het eind hebben we nog even naar acrobaten gekeken en rond half 6 zijn we gegaan. We hebben niet echt een bedankje gekregen en niemand heeft ons ook echt bedankt. We moesten vervolgens ook nog met z’n tweeën zelf terug lopen naar het punt waar Karin ons ophaalde, we vonden dit wel een beetje raar. Bij het Kilala punt konden we weer een dala dala naar huis nemen. We hadden de perfecte dala dala, want we konden heerlijk voorin zitten. Toen we even naar achter het busje in keken, zagen we ook heel gezellig een geit in de dala dala (elk dier kan hier gewoon meegenomen worden). Bij de volgende stop, wilde echt een mega massa van mensen mee. Hierbij werd de geit hard uit de dala dala getrokken, wat super zielig was, en waarschijnlijk van de angst stond hij meteen te pissen en kakken op straat. Eenmaal thuis hadden we lekkere gefrituurde bananen, groentes en soep. Ook had ik nog wat leftovers van gister, de pizza. In de avond heb ik nog heerlijk kunnen douchen en expeditie robinson gekeken.

Zondag 3 dec. 17:
Rustig dagje zou het worden vandaag. Met de insteek dat ik weer rond 8 wakker zou worden, schrok ik wakker toen ik zag dat het 10:10 was. Ik zou om 10:15 met sven gaan skypen en had dus nog helemaal niks gegeten. Dit is dan ook een van de enige keren dat ik uit heb geslapen en vond het ook wel heerlijk. Rond 11 een heerlijk ontbijtje gehad, waarbij ook de broodrooster half afbrandde doordat mijn toast er te lang in zat. Na het ontbijt heerlijk even tijdschrift gelezen en puzzelboekje gedaan. Vanmiddag gaan we nog even naar het zwembad en vanavond komt de tailer voor onze kleren. Fijne middag vanuit het nog warmere Tanzaniaa.

1. Mama:
    3 december 2017
    Hoi Amber, weer een mooi verhaal. Het is elke keer weer leuk om te lezen. Liefs 😘
  2. Dorothy:
    3 december 2017
    Mooi verhaal amber !!! Je maakt genoeg mee en met de tijd nemen ze het niet zo nauw zo te lezen 😩