2 weken safari is begonnen

24 december 2017 - Serengeti National Park, Tanzania

Zondag 24 dec. 17:
De safari is begonnen! De groep waarmee we safari mee hebben, komen rond half 9 aan bij het Outpost lodge in Arusha. Net klaar met ons ontbijt en onderweg terug naar de kamer, staat er opeens een hele groep buiten. Je hoort meteen de Nederlanders allemaal kletsen met elkaar en wij voegden ons erbij. Rond 10 gingen we dan echt weg, op naar Mto Wa Mbu. Begin van de middag kwamen we uit bij het Tinga Lodge wat super luxe was! Zwembad, goede douches, normale plekken om te eten en een prima ruimte om te kamperen. Eerst in de volle zon een tent opgezet en alles uitgeladen. We hadden een heerlijke lunch! Boterham met zelfs boterhamworst! Eerste keer binnen 2 maanden dat ik weer eens vers vleeswaren op had, genieten! Rest van de middag even bij het zwembad gezeten (ja gezeten en niet gezwommen, want mijn bikini is nog in het outpost lodge in Arusha… haha). In de middag nog even het dorp in geweest en soort ‘maasai market’ in geweest. Mama heeft hier een schilderij gekocht van een leeuw en leeuwin en beide hebben we nog een leuke Tanzaniaanse doek gekocht. Rond half 6 hadden we een bespreking met z’n allen en moesten we onszelf even voorstellen. In de groep ben ik de enige die hier al een tijdje zit, maar er zijn wel meerdere mensen die al in Afrika zijn geweest en gelukkig ook wat jongeren haha. Hierna meteen wezen eten en we hadden gewoon aardappels, HARDE SPERZIBONEN EN VIS!! Ik genoot alweeer! In de avond nog even gedoucht onder een douch waarbij er alleen een warme knop zat… super fijn ahah maar ben gewend om 2 minuten te douchen. Toen ik even ging tandenpoetsen moest ik erg lachen toen 2 mensen geraakt waren door vogelpoep, helaas kreeg ik karma terug en werd ik op mijn gezicht geraakt toen ik voor mijn tent stond… Rond 9 uur ging het licht uit, omdat de volgende dag de wekker om half 6 zou gaan. Ik had uiteindelijk vreselijk geslapen! Het mini matje maakt niet uit, maar als ik geen kussen heb, dan is het vreselijk. Ik had alleen een kussen gevuld met lucht dat super hard sliep, of een vliegtuig kussen waar een groot gat in zat, of m’n vliesdeken dat kriebelde in m’n gezicht of niks. Uiteindelijk na veel draaien een uur lang, heb ik maar besloten om geen kussen te gebruiken. Verder ben ik de nacht nog ziek vaak wakker geworden, maar ben er wel aan gewend.

Maandag 25 dec. 17:
Wekkertje om half 6, omdat we moesten ontbijten om 6 uur. We zouden namelijk vandaag een game drive hebben in Lake Manyara, het enige park waar ik nog niet in ben geweest. Het duurde allemaal beetje lang en reden om half 8 pas het park in terwijl het van onze lodge naar het park maar 5 minuten rijden was. We moesten met 16 mensen in 2 auto’s van 7 plekken per stuk, dus het was lekker druk erin. We hebben allemaal verschillende dieren gezien zoals olifanten, gnoes, zebra’s, heel veel vogels, giraffen, apen, buffalo’s, nijlpaarden en zelfs een luipaard!! Ik moest van de big 5 nog de luipaard en de neushoorn zien, nu kan ik iig de luipaard afstrepen. Helaas was hij zo snel weg dat we geen foto konden maken. Verder hadden we helaas niet z’n goede guide en kon hij niet super dieren spotten. Rond 1 uur waren we weer thuis en konden we aan onze lunch beginnen; boterham met boterhamworst, wat groentes, aardappels en ananas. Ik mis wel de heerlijke ananas van mama mackrime dat ik elke dag kreeg, maar we krijgen hier meer westers eten. Verder nog even bij het zwembad gezeten en de kleine kerstboom opgezet haha. In de avond kregen we chapatti met bonen en spinazie, erg lekker dus! In de avond nog gezellig biertje dronken met de groep en toen naar bed gegaan. Omdat het onze laatste avond was in het lodge wilde ik graag buiten slapen. Helemaal ingesmeerd met muggen spul, lichaam bedekt met kleren en ook nog met slaapzak inpakt, ging ik de nacht in buiten de tent. Helaas was het bewolkt en kon ik de sterren niet goed zien. Rond half 3 werd ik wakker en was de lucht helemaal klaar helder, super mooie sterrenhemel gezien!

Dinsdag 26 dec. 17:
De trip naar Serengetti is begonnen! Om half 6 opstaan want we zouden vertrekken om half 8. We moesten alles afbouwen, spullen opruimen, ontbijten en dat kostte allemaal veel tijd. Helaas ben ik er achter gekomen dat de hele grote bus die wij hebben ook gebruikt wordt in de Nationale Parken. Begin van de middag waren we de Ngorongoro gate gepasseerd en kwamen we bij een ‘maasai dorp’ aan. Ik weet van mijn kennis van hier en de lessen die ik thuis he gevolgd dat dit dorp een toneelstuk was en ben daarom niet mee gegaan, meerdere mensen hadden dit. Traditionele dansen die normaal savonds worden gedaan en die toeristen niet mogen zien, werden nu aan de toeristen geshowd midden op de dag. De ‘maasai’ mensen hebben zich extra opgemaakt, om als echte maasai over te komen. Toen de andere mensen uit de bus klaar waren, konden we onze reis doorzetten naar de Serengetti. Onderweg naar onze campsite hebben we nog meerder dieren gespot en zelfs weer een luipaard! Helaas zat die echt verstopt in de boom en konden we alleen z’n buik zien. Na nog paar andere dieren te hebben gezien, zijn we naar de campsite gegaan en waren we er rond half 7. Snel de tent opgezet en het was tijd voor avondeten. We hebben heerlijk spaghetti en bij het kampvuur gezeten. Rond half 10 ging de lamp en kon ik heerlijk slapen onder de sterrenhemel.

Woensdag 27 dec. 17:
Half 6 de wekker, want de echte gamedrive begon om half 7. We hebben een gamedrive van half 7 tot half 12. We hebben verschillende dieren gezien, maar niet helaas een leeuw of een luipaard. 1 nadeel is wel dat we met een hele grote bus zijn. We kunnen niet hard en niet over het gras. Wel weer een voordeel is dat we heel goed eten hebben en dat het lekker gezellig is met 20 man in een bus. 1 iemand bij mij in de bus heeft echt een ding van een camera. Super jaloers natuurlijk! Rond 11 uur waren we weer in de campsite en zijn we wezen lunchen. We hebben noedels, stukjes worst en groentes gekregen als lunch. In de middag nog even lekker onder een ‘boom’ in de schaduw gelegen en rond 3 vertrokken we weer voor een afternoon gamedrive. We hebben al heel snel een luipaard gezien in actie! We zagen hem in de bosjes en langzaam kwamen er buffalo’s naar hem toe. De buffalo is de vijand van de luipaard, dus was super vet om te zien. We zagen hem vluchten in een boom, want de luipaard kon niet 5 buffalo’s aan. Een paar uur later zagen we echt zó veel zebra’s rondtrekken, wat ze hier the migration noemen. Het was echt een super mooi gezicht en je kon het einde niet zien van de trek van de zebra’s. Eind van de middag zijn we nog naar een informatiepunt geweest van de Serengetti. Hier hebben we informatie gekregen over bepaalde diersoorten en even wat lekker gedronken. Rond half 7 vertrokken we terug naar het kamp, want het werd al iets donkerder. In de avond nog heerlijk gegeten, wijntje gedronken en Peter vertelde leuke verhalen over wat er allemaal is gebeurd in de Serengetti. Rond 10 gingen we weer slapen, want de volgende dag moesten we extreem vroeg op.

Donderdag 28 dec. 17:
Om half 5 ging de wekker!! Half 5… Te vroeg voor mij haha. We moesten de tent afbreken om 5 uur in het donker en het ging nog best wel goed. Rond 6 uur vertrokken we met een ‘gamedrive’ door de Serengetti, maar we gingen niet echt opzoek naar dieren. We moesten namelijk naar de Ngorongoro crater. Het was namelijk zeker 5 uur rijden naar de krater en het was een rit man… De dag ervoor was er een raam uitgevallen en konden we dus 1 deel van de bus niet windvrij krijgen. Ik was op zich gewend aan de hoeveelheid stof en wind door de schoolbus dus ik ging maar op die plek zitten. Snap ook wel dat als je het niet gewend bent en je z’n safari boekt, dat je daar geen zin in hebt. Halverwege de rit ben ik maar gaan slapen, want ik had natuurlijk 2 plekjes. Naja hele vol van het stof en beetje bij gekleurd, kwamen we rond 11 uur aan bij de gate van de Ngorongoro crater. Hier werden we in 3 jeeps verdeeld, want de grote bus mocht niet de krater in. Ik zat in de jeep met Jan, Mari-Joze, Martine en Yo. Ik vertelde meteen de guide dat ik maar 1 doel had vandaag; de neushoorn. De neushoorn is erg zeldzaam en daarom ook moeilijk te vinden in de 263 vierkante kilometer grote krater. Maar na een half uur zag ik ongeveer 30 auto’s bij elkaar staan, dat moest iets zeldzaam zijn! Het kon 2 opties zijn; de leeuw of de neushoorn. Het was de neushoorn!! Mijn geluk kon niet op en kon niet stoppen met lachen. Toen ik de neushoorn zag van een hele verre afstand was het geweldig om te zien. Door de hele goede camera van Jan, hebben we een redelijk goede closeup kunnen maken van de neushoorn. Ik had nu alle dieren gezien, dus ook de Big 5, Ugly 5 en de Small 5. De rest van de dag hoopte ik dat de rest van de groep een mannetjes leeuw zou zien met hele grote manen, want zij hadden alleen nog een mannetjes leeuw gezien zonder manen. Uiteindelijk geen mannetjes leeuw gezien met grote manen en we vertrokken al rond 4 uur. We moesten namelijk nog een stuk rijden naar onze campsite Kudu in Karatu. Dat is een dorp naast de krater, maar nog wel een stuk rijden. Rond 5 uur kwamen we er aan en we werden meteen verrast. De tenten waren al opgezet door Peter en zijn team en we hoefden alleen de matrassen en onze bagage te pakken. Al snel kregen we een rondleiding en konden we nog even wat drinken in de bar. Er was ook een kleine shop in het camp en hoopte dat ze mooie laptophoezen hadden. Mijn laptop hoes is namelijk 2 maanden in mijn koffer gebleven en op één of andere manier is er schimmel op gekomen, heerlijk. Helaas waren er geen laptophoezen, dus moet ik proberen om er 1 te scoren in Dar es Salaam. We kregen het favoriete eten van Peter en Patrick, dus ik hoopte op heerlijk eten. Helaas was het Ougali, chapatti, smaakloze spinazie en groentes. Eigenlijk kon ik dit wel verwachten, want heel veel Tanzanianen en Kenianen vinden dit eten lekker. Na het eten zijn we alle apparaten gaan opladen bij de bar, want we hadden geen elektriciteit voor 3 dagen. Uiteindelijk was het rond 9 uur opgeladen en konden we gaan douchen. Dit was weer de eerste douch sinds maandag en het was genieten! Toch besloot ik om niet mijn haren te gaan wassen, want de volgende dag hadden we nog een National Park. Na een heerlijke douch kon mijn laatste nacht in de tent beginnen.

Vrijdag 29 dec. 17:
Het laatste park zouden wij vandaag bezoeken. We kregen in de ochtend nog een verrassing, want we hoefden niet de tenten naar beneden te halen. Rond half 8 was de planning om te vertrekken, maar dat werd uiteindelijk kwart voor 8. We hebben zelf jeeps gehuurd, want eigenlijk zouden we met de hele grote bus naar Tarangire gaan. Ik had aan de groep voorgesteld om de trip in jeeps te doen in plaats van die grote bus en iedereen stemde gelukkig in. Voordat we naar het park gingen, moesten we nog even pinnen en water en eten halen. Uiteindelijk kwamen rond 10 uur aan bij het park en waren we ready om te beginnen, totdat 1 van de chauffeurs vroeg waar de tickets waren… Peter had per ongelijk de tickets vergeten mee te geven naan de chauffeurs en konden we niet naar binnen. Na een half uur was het geregeld en konden we beginnen aan onze trip. Het was een super mooi park en hebben de olifanten van heel dichtbij gezien. Vandaag was ook de laatste kans voor de groep een mannetjes leeuw te zien met manen. Toen we van tegenliggers hoorde dat er een leeuw verderop sliep, zijn we er meteen naar toe gegaan. Helaas waren het 3 vrouwtjes bij elkaar. Toen we verder reden, zagen we opeens bij een boom ook een mannetje liggen. Helaas was dit wel een jong mannetje en had die niet heel veel manen. Rond 2 uur vertrokken we weer uit het park op weg naar de kruising tussen Tarangire, Ngorongoro en Arusha. Daar zou namelijk de bus op ons wachten. We kwamen er ongeveer rond 3 uur aan en vertrokken meteen naar Arusha waar we om half 5 aankwamen. Nog even wat water en eten gekocht voor de komende 2 dagen en we konden naar de lodge. Ik had het idee om nog naar de Masai market te gaan in Arusha, maar sommige vonden het niet leuk en daarom stelde ik het niet voor aan de groep. Toen we bij de lodge aankwamen kon ik een heeeeerlijke douch nemen en heb ik ook m’n haren gewassen. Na 4 dagen m’n haar niet wassen en heel veel stof te hebben gezien, was mijn haar echt van touw. Gelukkig was het al stuk beter na de douch. Bij het avondeten vertelde ik nog een paar mensen over de Masai market en zij vonden het wel super leuk om erheen te gaan, mislukte kans dus. Na het heerlijke ‘westerse’ avondeten ben ik rond 9 uur naar m’n kamer gegaan om nog even de Skypen met Sven en kon ik rond half 11 gaan slapen in een heerlijk bed.

Zaterdag 30 dec. 17:
Wekkertje ging om half 6, terwijl we pas om half 7 gingen ontbijten. Naja ma pakte nog wat spullen in en we konden al ontbijten rond 6:10, dachten we. Helaas ging het ontbijt pas beginnen rond half 7 en was het nog best koud buiten. In de rij gestaan voor een heerlijk eitje en rond kwart over 7 begonnen we onze trip naar het Usumbara gebergte. Het was een trip van kwart over 7 tot 5 uur. Lange trip in een bus die niet zo snel kan. In de bus foto’s uitgezocht van de safari (credits naar Jan) en die komen dit keer alleen op fb, want dat scheelt weer internet. Verder nog wat geslapen, wat gegeten en wat muziek geluisterd. Om 5 uur kwamen we aan bij Lawns lodge en kregen we kamernummer 14. De deur ging al niet zo soepel open, omdat het slot was gebogen en toen we bij de badkamer kwamen, wilden we daar absoluut niet douchen. Verder kreeg ik wel een heel groot eenpersoonsbed. Naja prima kamer dacht ik, want we zitten helemaal in de bergen. Toen hoorde we dat anderen een hele luxe kamer hadden, werden wij natuurlijk jaloers haha. Gelukkig was het maar voor 1 nachtje en konden we bij iemand anders douchen. Rond half 8 avondeten gehad dat bestond uit pasta, aardappelpuree, gehak met groentes, en nog wat losse groentes. Heerlijk genoten en rond 9 uur naar bed gegaan. Hier nog even geskyped met het thuisfront en heerlijk gaan slapen rond half 11, want de volgende dag ging de wekker weer om 5:15.