Laatste dagen in mama mackrime house

23 december 2017 - Arusha, Tanzania

Maandag 18 dec. 17:
Een typische maandag was dit, lekker even niks doen en ontspannen (zoals ik al ruim een week doe). De bunker die Nikki en ik gebouwd hadden (deken voor het raam aangezien het gordijn niet werkt), werkte echt wel goed. Werd pas om half 10 wakker, maar ben wel meerdere malen wakker geworden in de nacht. Deze week slaap ik een stuk minder goed en heb ik ook het gevoel dat het bed echt te klein is. Ik knalde namelijk vannacht met mijn hoofd tegen een plank want mijn kussen was weer van m’n bed afgegaan. In de ochtend even nog in de zon gelegen en samen met Judith een fles wijn gehaald, want wij gingen vanmiddag naar Dekker Bruins. Dekker bruins is de chrysanten kwekerij die alleen stekken transporteert voor 80% naar Nederland en de andere 20% naar Japan, Italië en Zuid-Afrika. Na een hele rondleiding te hebben gehad, hebben we nog even wat met de man gepraat en de wijnfles als cadeau gegeven en zijn we naar huis gegaan. Eenmaal thuis even snel gedoucht en daarna een film gekeken. Halverwege de film was het avondeten er; rijst met doperwten. Na het avondeten hebben we afscheid genomen van Manon en ben ik weer de film gaan afkijken en na de film hebben we het spel weerwolven gespeeld met z’n alle. Rond 10 heb ik samen met Judith nog een kerstfilm gekeken (nummer 4) in lekker 30 graden haha en pepernoten. Rond 12 heerlijk naar bed gegaan.

Dinsdag 19 dec. 17:
Zonder onze mooie bunker, werd ik wel om half 10 pas wakker. Lekker 2 broodjes met eieren gegeten en snel omgekleed, want de tailer zou om 10 uur komen. Uiteindelijk werd dat 11 uur, maar al mijn kleren waren nu wel klaar. Ik heb veel souvenirtjes bestelt en 3 kledingstukken voor mezelf, leuke herinnering aan Tanzania. Verder de hele dag niet zo veel gedaan en een klein rondje door de buurt gelopen met Judith en Nikki om nog wat beweging te hebben. In de avond hoopte we op wat lekkers, want het was Judiths en Nikki’s laatste avond. Helaas gekregen we hutspot haha. Na het eten nog wat spelletjes gedaan en wat gedronken en rond half 11 naar bed gegaan. In bed nog even geskyped en daarna heerlijk gaan slapen. Helaas stond de wekker wel om 6 uur…

Woensdag 20 dec. 17:
Wekker ging om 6 uur, want mama zou vandaag aankomen. Ze zou officieel rond half 5 landen, maar had vertraging en dat werd 6 uur. Toen ik om 6 uur nog geen bericht had gekregen en mijn wekker verplaatst had naar half 7, kon ik helaas niet meer slapen. Ik wilde namelijk echt weten of mama wel was aangekomen. Rond half 7 wakker gebeld met het bericht dat ze was aangekomen en dat ze aan het wachten was op de koffers.. Prima ik de taxi sms’en en weer verder slapen. Rond 7 weer wakker gebeld door mama, omdat ze me liet weten dat ze in de taxi zat. Super chill, want ik weet dat de rit van Kilimanjaro Airport naar mama mackrime house een uur duurt. Wekkertje dus opnieuw om kwart voor 8. Iets over 8’en kwam mam aan en ze was super blij om me te zien.. met een klein traantje. Na even te hebben bij gekletst en al het heerlijke eten dat ze heeft meegenomen, zouden we om half 11 vertrekken naar Dinka school. Vandaag was namelijk de enige dag dat Kimberly nog kon, en we konden ook niet laat in de middag komen. Stonden we daar met z’n tweeën aan de weg om half 11 keurig te wachten. Typisch Tanzaniaans ging het plan dus niet door. Na 45 minuten te hebben gewacht (Kimberly zou een busje voor ons regelen), besloten we toch maar even om naar huis te gaan en een andere taxi te bellen. Hij heeft ons naar Dinka school gebracht en Kimberly had me vertelt dat het er heel erg speet en dat ze het was vergeten. Rond half 1 waren we dan eindelijk op Dinka school en toen ik binnen kwam zag ik nog 1 super leuke leerling. Ik was zo super blij om haar te zien. Na een beetje te hebben gepraat met Kimberly heb ik mama een rondleiding gegeven over de hele school en kon ik alles een beetje uitleggen. Rond 2 zijn we naar huis gegaan, maar op de terugweg toch nog even langs een ‘slager’ gegaan. Even een geslachte koe van dichtbij bekijken. Als lunch hadden we Pilau; bruine rijst. Mama begreep meteen waarom ik echt wel klaar was met de rijst en ik kon er wel om lachen haha. Zij ligt nu even wat bij te slapen en ik heerlijk een filmpje te kijken.  In de avond heerlijk pannenkoeken gegeten en rond half 12 naar bed gegaan.

Donderdag 21 dec. 17:
Helaas begon de dag om 8 uur, want mama mackrime vond het erg leuk om in de kamer naast mij hard te gaan praten tegen haar telefoon. Rond half 9 maar bed uitgegaan om lekker te kunnen ontbijten. Rond 10 met mama naar het dorp gaan lopen en veel leuke dingen tegen gekomen. We gingen vervolgens even bij Africafé een heerlijke smoothie drinken na deze lange wandel haha. De volgende stap was: Maasai market. We hebben hier echt heel lang rondgelopen en ik heb een leuke ketting en armbanden gescoord en mama leuke dingen voor in de badkamer en ook armbanden. Op de terugweg hebben we lokaal chips mayai gegeten en daarna door gegaan naar Via Via. We zagen namelijk bij de Maasai market een super leuk schilderij, alleen die was veel ste duur. We hadden een hoop dat bij Via Via een leuk schilderij ging. Zeker wel een paar leuke, maar wel weer echt te duur. Op de terugweg hebben we de daladala genomen naar huis, maar mama kon de daladala niet echt goed meemaken, omdat we voorin zaten. Eenmaal thuis waren we best op, omdat we toch wel 5 uur door de stad waren gelopen. Na een heerlijke lauwe douch, zijn we gaan omkleden. Rond half 8 zijn we naar Picasso gegaan. Bij Picasso kwamen we Marjolein nog even tegen en hebben we heerlijk gegeten. Als klein voorgerechtje hadden we knoflook brood met mozzarella gedeeld en hadden we beide als hoofgerecht garnalen. Dit was goddelijk!!!! Na nog een heeeeerlijk toetje ( chocolade mouse taart) zijn we rond half 10 naar huis gegaan. Niet te laat weg, want morgen moesten we vroeg op. Een paar meiden en Sander besloten om uit te gaan, maar hebben daarmee nog gezellig wat geklets en spel gedaan tot half 12. Rond 12 sliep ik, wat niet helemaal de bedoeling was hahah.

Vrijdag 22 dec. 17:
Dagje begon vroeg om 8 uur. Om 9 uur werden we opgehaald door onze gids, want we gingen vandaag paardrijden en naar de Maasai market. Eerst gingen we naar de paarden toe. We kregen bescherming op en mochten we op het paard zitten. Wat een beest was het! Het was super hoog en had voor mijn gevoel geen controle. Na een beetje oefenen, ging het al wel wat beter. Tijdens de rondreis kwamen we verschillende soorten dieren tegen zoals wilde paarden, gnoes, zebra’s, soort bambi, antilopen en roofvogels. Helaas gingen we na 1 uur al weer terug. The next stop was de Maasai market. Het was een andere markt dan die ik al had gezien, want het was nu vrijdag en de vorige keer ging k op een zaterdag. Elke dag is de maasai market namelijk ergens anders. Tijdens het rondlopen voelde ik me echt geïntimideerd door al die mannen. Zij vinden zich namelijk erg hoog staan en willen natuurlijk dat wij een koe van hun kochten. Tijdens de “rondleiding” was de gids meer bezig met zelf een koe kopen, omdat hij gaat trouwen ipv dat hij ons een rondleiding gaf. Ik heb mama nog een soort oliebol laten proeven, gemaakt van rijst en we hebben nog nootjes gekocht. Rond 1 uur gingen we weg en even later waren we al bij het restaurant waar we gingen lunchen. Dit was dus volgens hun de ‘dag’trip. Nou daar was ik het dus even niet mee eens en overlegde met degene via wie ik deze excursie had geboekt. Na veel overleg kregen we van hem de koffie tour gratis die mama nog graag wilde zien. We zijn de Mount Meru omhoog gelopen en hebben hier verschillende plantages gezien; spinazie, tomaat, mais etc. Ook kwamen we de bonen tegen van de koffie en legde hij uit dat de rode bonen ready zijn voor het proces, maar de groene bonen nog niet rijp waren. We hebben het hele proces gezien van de boon tot aan de koffie en hebben ook onze eigen koffie mogen proeven. Tijdens het koffie drinken kregen we ook een heerlijke porti Pilau….. niet zo lekker dus haha. Na de koffie plantage hebben we nog even een dorp gezien en leerde we wat meer over de gezinnen hier. Zelf vond ik het wel vre-se-lijk om te zien dat de kinderen ons wilde knuffelen en ons wilde begroeten… alsof wij speciaal zijn? Het word hier al van kinds af aan geleerd dat blanken meer geld hebben en dat wij specialer zijn dan de getinte mensen. Vind dat echt iets vreselijk en een kind hoort zo niet op te groeien! Rond half 6 waren we thuis en ik was bekaf! Ik was namelijk in de ochtend ook beetje ziek, maar wilde de tour niet afzeggen. Eenmaal thuis hoopte ik dat het water het weer deed (aangezien er in de ochtend geen water was). Maar helaas mocht dat het niet deren en was er dus geen water. Geen douch terwijl ik me zooooo vies voelde van al dat stof. Gelukkig kwam Leah met het goede nieuws dat er boven wel water was en er zelfs een hele warme douche was!! Ik spong meteen op om te gaan douchen en het was geweldig. Na het douchen nog even de laatste was gedaan en was het tijd voor avondeten…. Rijst met bonen. Rijst komt nu echt m’n strot uit en ben echt toe aan goed avondeten. Maarja eenmaal na het heerlijke avondeten hebben mama en ik Expeditie Robinson gekeken en Carlos had gewonnen!!! Zo happyyyy. Omdat ik helemaal gesloopt was van de dag en ook nog beetje ziek was, besloot ik om 10 uur te gaan slapen. Heel fijn werd ik om 11 uur wakker gemaakt door mama omdat er een beest in de kamer zat, een super schattig onschuldig muisje. In de woonkamer gewoon vrij gelaten en ben daarna weer lekker m’n bed in gedoken.

Zaterdag 23 dec. 17:
Verschrikkelijke nacht/ochtend gehad. Werd om 5 uur wakker, omdat een kamergenoot vroeg weg moest en nog wat dingen moest inpakken. Rond kwart voor 6 kon ik eindelijk pas weer in slaap vallen. Om half 7 werd ik weer super fijn wakker gemaakt door een van de Tanzaniaanse meiden, omdat ze mijn kamer in wilde gaan.. geen idee waarom. Om 7 uur vonden alle 6 de Tanzaniaanse meiden het een super goed idee om naast mijn kamer allemaal dingen te gaan overleggen voor een half uur lang. Amber was dus klaarwakker om half 8. Heel chagrijnig maar ontbeten met Nutella en hopen dat dat mij iets meer zou opvrolijken. Helaas niet gelukt en toen maar naar bed gegaan. De meiden vonden het daarna ook een heel goed idee om even de vaat te doen naast mijn raam om 8 uur waardoor ik niet even mijn ogen opnieuw dicht kon doen.. Super leuke ochtend dus gehad, not. Maar om 10 uur ging mama ontbijten en ik dronk wat met haar. Rond 11 begonnen we maar met inpakken van alles. Ik wist dat we echt veel spullen hadden en gingen we al onze kleren maar oprollen (scheelt ruimte), maar koste wel veel meer tijd.. We hebben namelijk 1 safari koffer gemaakt en 1 Zanzibar en rest koffer. Rond 2 uur nog even lekker patat als lunch…. Komt nu ook wel beetje m’n strot uit hahaha en rond half 3 waren we helemaal klaar. Ik heb 1 set schoenen en mijn rugtas achtergelaten, omdat mama mackrime met kerst kerstcadeautjes gaat uitgeven aan kinderen die nooit kerstvieren. Rond 3 werden we opgehaald door de taxi die ons naar onze lodge brachten, het outpost lodge. Het was supeeer mooi en dat bed ligt zoo lekker! Na een paar uur niks te hebben gedaan, zijn we met de taxi naar Le Patio gegaan om wat te gaan eten. We waren de enige in het restaurant, maar het was wel gelukkig buiten. We hebben een lasagne en pizza chicken gedeeld en hebben een heerlijk wijntje gedronken. Rond 8 uur naar huis gegaan, want we wilden nog even rustig aan doen en op tijd slapen. Toen was het tijd voor dé douch. Ik deed de kraan open en er kwam toch eens veel water uit en wat was die warm!! Ik heb zo zo zo erg genoten van deze douch. Shampoo was binnen paar seconden uitgespoeld ipv in een paar minuten. Na de douche nog even met sven geskyped en mama heeft weer m’n haren gevlochten. Tijd om te slapen en morgen begint de safari!

1. Mama:
    23 december 2017
    Wat een leuk en spannend verhaal. Amber respect dat je dit 2 maanden hebt volgehouden. Aan de andere kant de afwas , koken en bedverschonen hoefde je niet te doen. Het schattige muisje zat wel aan mijn arm te krabbelen haha. Heerlijke dagen met je gehad en fijn dat ik dit met je kan meemaken. Op naar de safari 😃😃
  2. Laura:
    23 december 2017
    Weer een leuk verhaal om te lezen. Nu heerlijk genieten met je moeder. Lekker bijkletsen en op safari. Heel veel plezier xx