Weekend Moshi en tweede stage week

8 november 2017 - Moshi, Tanzania

Zaterdag 4 nov. 17:
De wekker ging voor de verandering om 7 uur ipv 6 uur op een ZATERDAG. Naja het was voor een goed doel, want we hadden een weekend naar Moshi gepland. Om 8 uur vertrokken we naar de dala dala toe die ons bracht naar het grote bus station in Arusha. Eenmaal bij het busstation zijn aangekomen, werden we onderhand aangevallen door busschauffeurs die ons naar allerlei plekken wilden brengen. Na zieke chaos zijn we toch maar een grote tour bus ingestapt naar Moshi. 1,5 uur later waren we in Moshi, waar het kei hard regende, en werden we naar ons hosten gebracht bij Rafiki Backpackers. Om 1 uur begonnen we aan onze tour, waarbij we nog minimaal 1 uur moesten rijden. We gingen eerst lunchen om half 3, want we hadden om half 8 voor het laatst gegeten. Het is hier namelijk heel normaal dat je de hele dag honger hebt, want je denkt niet vaak aan eten of je hebt er geen tijd voor. Rond 3 waren we klaar met onze lunch (chipsi mayai) en regende het nog steeds hard. Om deze reden zijn we eerst naar de grotten gegaan. Ik had verwacht dat we naar natuurlijke grotten zouden gaan, maar blijkbaar waren deze grotten gemaakt door mensen. De Chagga, een stam in Tanzania, werd aangevallen door de Masai wanneer het droge seizoen was. Alleen op deze manier kon de Chaggas zich verdedigen tegen de Masai. De gids had hier verder een heel leuk verhaal bij verteld en op het eind mochten we in de grotten. Het waren echt hele mooie grotten, maar je moest wel echt op je hurken zitten. Ik verbaasde me heel erg toen ik te horen kreeg dat de Chaggas hier voor 5 jaar lang zaten. Na de grotten begon onze trip naar de waterval. Gelukkig was het gestopt met regenen dus waren we niet zeik nat. Eenmaal aangekomen bij de plek van de waterval, moesten we nog naar beneden gaan. Met een stok (net zoals een oude opa) begonnen we onze klim naar beneden. De trappen waren super steil en glad. Eenmaal beneden was de waterval super mooi. 4 van de meiden hadden een bikini mee en gingen het water in. Toen ik dat zag werd ik stiekem wel een beetje jaloers en wilde ik ook gaan, maar ik had geen bikini mee. Toen besloot ik samen met Nikki dat we onze broeken gewoon omhoog gingen doen en erin gingen. Ik wist dat ik dit anders nooit meer kon doen. Het water was niet heel warm en er lagen overal stenen. Na leuke fotos genomen te hebben, begonnen we weer met de klim omhoog. Na de waterval zijn we doorgegaan naar een lokale bar (letterlijk een schuur) waarbij we bananenbier en bananenwijn hebben gedronken. Het bier was super vies, maar dat komt omdat het ook niet gefilterd was. Hierna kregen we bananenwijn in een flesje. Het smaakte best lekker, maar was meer rode wijn. Hierna besloten we om naar huis te gaan. We waren om 8 uur terug bij ons hostel en hadden afgesproken dat hij ons om kwart voor 9 zou ophalen. We moesten ons dus opfrissen binnen 45 min en we moesten 1 douch delen met 6 meiden. Natuurlijk redden we dat niet haha, en waren we een kwartier te laat. We hebben die avond lekker gegeten bij IndoItaliaan en had ik een lasagne genomen. Het eten dat ze hier serveren is eigenlijk voor 2 á 3 personen, maar het is altijd wel heel erg lekker. Daarna zijn we doorgegaan naar een karaoke bar waarbij een paar meiden nog een lied hadden gezongen. Rond half 2 lagen we in bed, want de wekker ging weer om 9 uur.

Zondag 5 nov. 17:
Ik was al klaar wakker om 8 uur, maar waarschijnlijk komt dat doordat ik elke dag hier vroeg op moet. De wekker ging vervolgens om 9 uur en ik werd ziek brak wakker. We kregen lekker een ei met 2 broodjes als ontbijt en om 10 uur verlieten we onze kamer. Rond 11 begon onze trip naar de hotsprings. Niet iedereen ging mee, dus gingen we opsplitten. De ene groep naar de hotsprings en de andere naar de stad. Ik ging samen met Chantal, Ayla, Nikki, Barbara, Donna en Leah naar de hotsprings toe, wat nog een uur rijden was. Tijdens de heenweg hebben we hele mooie delen gezien van het landschap en ook nog het onderste gedeelde kunnen zien van de Kilimanjaro. De Kilimanjaro kan je namelijk alleen helemaal zien als er geen wolken zijn. Rond 12 kwamen we aan bij de hotsprings en konden we onze ogen niet uitkijken. Het water was zo super mooi en de omgeving ook. Om het water in te gaan, kon je er ook voor kiezen om aan een liaan het water in te gaan. Jane kwam in mij omhoog en het was super leuk. Het water was niet koud en je kon alles op de bodem zien. Bij de rotsen zaten er zelfs van die visjes die aan je voeten gaan knabbelen. Ik had dat al eerder gedaan op vakantie en het voelde echt lekker. Na 2 uur daar rond te hebben gehangen, besloten we om maar naar de bus terug te gaan. We waren helemaal op, want er stond ook een stroming. Ik heb op het eind nog verse kokos sap gedronken, maar was niet echt lekker. Rond half 3 begon onze trip weer naar huis in een iets grotere dala dala. Het was natuurlijk lekker krap en moesten er 1,5 uur inzitten. Gelukkig konden we afgezet worden net voor onze straat zodat we niet nog een keer een dala dala hoefden te nemen. Rond 4 waren we thuis en begon ik aan een nieuwe was en douchen. Gelukkig is het wel droog en kon ik mijn was buiten hangen.

Maandag 6 nov. 17:
Mijn tweede stage week was al begonnen. Ik merk dat de tijd zo snel hier gaat! Ik ben hier in totaal maar 11 weken, waarvan ik er 6 ga weken. Ik zit hier nu al 2 weken waarvan ik er 1 heb gewerkt. Tijdens de eerste stage dag van mijn tweede week was het de bedoeling dat ik met Kimberly zou overleggen wat ik de komende 5 weken zou gaan doen. Door omstandigheden kon dit gesprek niet doorgaan en wist k niet helemaal wat ik vandaag zou gaan doen. Ik had al van te voren bedacht dat ik graag op maandag bij stadard 2 wilde werken en de rest van de dagen wiskunde uitleg wilde doen. Ik begon deze dag dus ook bij stadard 2. Hierbij heb ik verschillende dingen gedaan zoals nakijken en kinderen geholpen. Rond 10 uur werd ik uit de klas gehaald omdat mijn hulp nodig was bij Pre & Nursery. Er zou vandaag namelijk iemand meekijken en meehelpen, maar die moest voor bepaalde redenen weer naar huis. Pre & Nursery kan je haast niet in je 1tje begeleiden dus ben k gaan helpen. Hierbij heb ik met woordjes leren geholpen, nagekeken en andere spelletjes gedaan. Zelf wil ik dus niet steeds bij Pre & Nursery gaan werken, want dat is niet mijn doel hier. Mijn doel is om wat rekenen uitleg te geven aan de kinderen die een achterstand hebben. Ik hoop daarom ook morgen met Kimberly te kunnen praten, want heb natuurlijk haar toestemming nodig. Gelukkig is het vanavond een rustige avond en kan ik echt even bijkomen van het weekend Moshi. Het wordt dus film avond!

Dinsdag 7 nov. 17:
Met de hoop dat ik vandaag eindelijk mijn planning gereed kon maken, viel in duigen toen ik hoorde dat Kimberly vandaag ook niet zou komen. Ik begon dus daarom maar de dag bij standard 2 zodat ik in ieder geval wat kon doen vandaag. Ik kon uiteindelijk best veel bij standard 2 doen, want we werden ook rekenlessen gegeven waarbij ik de kinderen heel goed kon helpen. Ik heb hier de hele ochtend tot en met lunch gezeten en heb zelfs 1 uur alleen de klas mogen leiden. Vond ik in het begin best spannend want wist niet wat ik kon doen, maar daarna ging het prima. Ik heb verschillende dingen gedaan zoals nakijken, bij rekenen helpen, opdrachten verzinnen en vond het leuk om orde te houden. Ik vind het daarom ook erg fijn als het rustig is in de klas, want dan weet ik dat de kinderen zich bezig kunnen houden. Na de lunch heb ik met de hoofd gepraat van de school, want ik ging mijn time table maken met hem wat ik eigenlijk met Kimberly moest doen. Gelukkig heb ik toestemming gekregen om de kinderen tijdens wiskunde les uit de klas te halen om extra individuele aandacht te geven. Na de lunch heb ik ook nog sportles gegeven aan standard 1 en heb ik nog geholpen met de art les. Toen ik thuis kwam, moest ik meteen douchen want een uur later had ik al weer Swahili les. Deze les duurde 2 uur en heb hierbij alle getallen geleerd en hoe ik basis zinnen kon maken. Na de Swahili les hebben we om kwart voor 8 hutspot gegeten, maar deze keer was het zeker beter dan de vorige keer want het was wat pittiger. Na een uur op de bank te hebben gezeten, kon ik al weer naar bed (9 uur) want de wekker gaat weer om 6.

Woensdag 8 nov. 17:
De derde dag van de week begon ook weer om 6 uur. Gelukkig gingen er vandaag wat meer meiden uit mijn kamer ook vroeg op en zag ik niet iedereen nog slapen toen ik op stond (zoals altijd). Ik heb wel steeds minder moeite met vroeg opstaan, maar komt ook omdat mijn oogjes dichtgaan rond kwart over 9. De busreis was vandaag wat heftiger en wat drukker. Ik heb vandaag ongeveer hetzelfde gedaan als gister. In de ochtend geholpen bij standard 2 en ook nagekeken. In de middag was het de planning om bij standard 4 en 3 te gaan kijken, maar standard 4 had examens en standard 3 was niet veel te doen. Na de lunch heb ik nog een leuke sportles gedaan samen met Jamie aan standard 2. Rond half 5 was ik weer thuis en heb ik even lekker gedoucht. Vanavond hebben we de verjaardag van Claire waarbij we heeeerlijk eten krijgen. Soep met Chapatti, spaghetti en gefrituurde bananen. Iets om naar uit te kijken! Dit was mijn blog weer voor een tijdje. De dagen doordeweeks zullen ongeveer hetzelfde blijven waardoor ik niet meer om de 2 dagen post maar om de 5/7 dagen.

Groetjes uit het heerlijke 25 graden Tanzaniaaa.

Liefs Amber

1. Mama:
    8 november 2017
    Hoi Amber, wat een heerlijk verhaal weer. Top. Knap van je dat jezelf initiatief neemt bij het geven van je lessen. De foto’s zijn ook prachtig. Je ziet zo een hoop van de wereld. Je hebt je ritme al te pakken, vast houden voor thuis. Haha ben benieuwd naar het volgend verhaal. Trots op je 👍🏻😘
  2. Laura:
    8 november 2017
    Lieve Amber wat een avontuur en goed van je dat je aangeeft qa je fijn zou vinden en waar je voor gekomen bent. Geniet van elk moment. Liefs Laura