Een week genieten

15 december 2017 - Arusha, Tanzania

Zaterdag 9 dec. 17:
De dag begon heerlijk met uitslapen, helaas werd ik wel rond 6 wakker door mijn huisgenoten die op safari gingen, maar ik kon wel tot half 11 lekker in bed blijven liggen. Vandaag stond voor het eerst in lange tijd helemaal niks op de planning, heerlijk vooruitzicht. In de ochtend begon ik met mijn blog schrijven en wilde ik mijn foto’s op facebook zetten. Door de slechte internet verbinding kon ik niet mijn blog uploaden en ook mijn foto’s niet online zetten. Natuurlijk (Amber actie) stond mijn flesje fanta op de rand van de tafel en liet ik die omvallen. Rond 2 uur besloten Gloria, Leah en ik naar het dorp te gaan om even iets actiefs te doen vandaag. De reis naar het dorp begon al super leuk met een overvolle daladala en moesten we half gebogen staan in de daladala. We hebben eerst even wat gedronken (en klein taartje hahah) bij Fifi’s en heb daar een leuke tas gekocht voor mezelf. Ik had voor sinterklaas een geel, bruine, rode toilettas gekregen en zag toevallig dezelfde alleen dan in een schoudertas. Na een heerlijke smoothie besloot ik naar de masai markt te gaan voor wat leuke armbandjes. Ik ging alleen naar de masai markt en voelde me totaal niet opgelaten. Begin het steeds leuker te vinden dat iedereen zo vriendelijk gezag gezegd en vind de schreeuwende daladala werkers ook niet meer vervelend (beetje aangewend I guess). Na de masai markt even snel doorgelopen naar de supermarkt en wat pringles en zonnebrand gekocht en door gegaan naar Via Via waar de andere 2 meiden op mij zouden wachten. Op de terugweg zijn we nog even langs een supermarkt gegaan en heb ik wat yoghurt, shampoo en appels voor mezelf gekocht. Ik word het ontbijt van toast met nutella, suiker, pindakaas of jam best zat en wil echt een keer weer yoghurt als ontbijt. Ook hebben we wat Savanna gehaald (bier) voor in de avond. In onze straat staat altijd een man met een kar vol met fruit. Heerlijk om te zien natuurlijk en had er wat mango’s gekocht. Rond 6 waren we pas weer thuis, maar het was een echt goede shopdag! Heb daarna nog even met sven geskyped en wilde toen een powernap doen. Helaas werd ik net geroepen voor het avondeten en moest ik m’n powernap overslaan. Na het avondeten hebben we spelletjes gedaan met een heerlijk wijntje en gingen mijn oogjes dicht rond half 2.

Zondag 10 dec. 17:
Na heerlijk te hebben uitgeslapen, hoopte ik dat mijn mango’s rijp waren. Helaas was het niet zo en kon ik deze ochtend weer aan de toast… De rest van de middag heb ik alleen maar aan de opdrachten van ICC van school gezeten. Eind van de middag nog even Expeditie Robinson gekeken en op het laatst geholpen in de keuken. Samen met Noreen hebben we guacamole en ananas gemaakt, maar tussendoor moest ik ook nog Imara ophalen. Zij zat op Zanzibar en kwam naar Arusha toe. We hebben weer een heerlijk feestmaal gehad en na het eten nog paar spelletjes gedaan.

Maandag 11 dec. 17:
Eindelijk kon ik heerlijk ontbijten met mango yoghurt en mango. Een genot als je al bijna 2 maanden elke dag wit brood eet als ontbijt. De hele dag bezig geweest met school en sven heeft mij daar ook goed mee geholpen. In de avond een lauw koude douch gehad en rijst met linzen als avondeten gehad. In de avond nog even aan school gezeten en geprobeerd films te downloaden (helaas niet gelukt). Weer niet echt bijzonder dagje gehad.

Dinsdag 12 dec. 17:
De dag begon heerlijk om 9 uur met een ontbijtje van mango yoghurt met mango. De eerste 2 uren heb ik wat leuks gedaan voor het thuisfront (ga ik natuurlijk niet zeggen haha), maar was ik nog best lang dus mee bezig. Rond half 12 ben ik begonnen aan mijn school, maar de elektriciteit was al in de ochtend uit waardoor mijn laptop langzaam leeg ging… Gelukkig hield mijn laptop het uit tot 2 uur en had ik mijn school redelijk af. De rest van de middag beetje niks gedaan en in het zonnetje buiten gezeten. Rond 5 had ik een intervisie training, maar die ging helaas niet door.

Woensdag 12 dec. 17:
De dag begon rond kwart voor 10, wat ik heerlijk vond. Normaal word ik namelijk rond 9 al wakker. Heerlijk ontbijtje gehad met dit keer aardbeien yoghurt en mango en begon daarna weer aan school Tot een uur of 12 aan school gezeten en hoopte dat de lunch er aan zou komen aangezien ik in de ochtend had gevraagd of de lunch om 12 kon komen. Uiteindelijk kwam de lunch om kwart voor 1, rijst met groentes. Na de lunch snel naar Mount Meru Hotel gegaan met de daladala (super lui haha, want is 15 min lopen). Eenmaal aangekomen meteen even het zwembad ingedoken voor wat verkoeling en wat beweging. Na heerlijk paar baantjes te hebben gezwommen, kwamen er opeens super veel mannen naar het zwembad, er was blijkbaar een congres. Helemaal geen probleem, maar ik bleef wel met mijn lichaam tegen de muur zodat niet iedereen het kon zien. Op gegeven moment gingen de mannen foto’s maken van zichzelf en werd ik als soort achtergrond gezien. Iedereen ging ‘stiekem’ voor mij staan zodat ik op de achtergrond stond van hun foto’s. Na 10 minuten kwam er zelfs een man naar mij toe om een gesprek met mij aan te gaan. Het was niet een normaal Tanzaniaans gesprek, maar heel erg gefaked. Na 1 minuut liep die al weer weg en gaf een andere man zijn telefoon terug… Die man wilde dus met mij op de foto… Op gegeven moment was ik er echt klaar mee, want voelde me echt niet op mijn gemak. Maar mijn bedje met handdoek lag 2 meter van al die 100 mannen vandaag. Hell no dat ik dus het water uit ga en dat al die mannen even mij kunnen bekijken. Ik bleef dus maar lekker in het water chillen, totdat er zelfs mannen aan de zijkant van het zwembad gingen staat en konden mij dus leuk van achter bekijken. Na ruim een half uur niet fijn te hebben gevoeld, gingen de mannen 1 voor 1 weg en was het gelukkig voorbij. Ik sprinten half naar mijn bedje om mijn handdoek om me heen te slaan. Voelde dat half uur niet lekker, maar besefte wel dat heel veel vrouwen dit hebben in Tanzania. Vrouwen worden namelijk maar als een object gezien en ik vond dat die mannen niet eens een beetje respect naar mij toonde. Achteraf had ik natuurlijk moeten zeggen dat ze dat niet moesten doen, maar ik was op dat moment zo over overvallen dat ik echt niks uit mijn mond kreeg. De rest van de middag heerlijk op mijn bedje gelegen en hopelijk een beetje verkleurd. Rond 5 uur naar huis gegaan en hoorde ik een ambulance. Het leuke is dat de ambulance hetzelfde eruit ziet de daladala alleen staat er ‘ambulance’ op. De ambulance besloot op het laatste moment om naar links te gaan ipv rechtdoor te gaan en maakte hierdoor een botsing. Ze keken alleen wat de schade was (alleen een kapotte voorlamp) en reden daarna weer door. Nog even wat water gehaald en dan naar huis gegaan.

Van de dagen donderdag t/m zondag heb ik niet veel te vertellen. Elke dag aan school gezeten en niet veel gedaan dan film kijken. Vanaf morgen begint er weer een spannende week met veel leuke dingen.

1. Mama:
    17 december 2017
    Zo zie je maar weer...als je overvallen wordt dat je dan anders reageert dan je zegt. Een mooi verhaal. Iets korter dan we gewend zijn. Nog even genieten. Tot snel. Kijk er naar uit😃