Relaxen, Mount Meru en eerste stage dag

30 oktober 2017 - Arusha, Tanzania

Zondag 29 okt. 17:
De wekker was maar niet gezet. Zaterdag zijn we met de meiden uit geweest bij Le Patio. Het was die avond wel Halloween night, maar wij waren met z’n 9’en niet verkleed. Het was zeker een gezellige avond, maar werd wel vaak door de Tanzaniaanse mannen gevraagd om te dansen maar vond dat niet super chill. Dus met de meiden was het zeker een gezellige avond en rond half 4 lagen we in bed. Zondag hebben we dus ook lekker uitgeslapen en late ontbijt gehad. Verder heb ik grotendeels van de dag niks gedaan en Expeditie Robinson gekeken. Wij hebben hier namelijk geen tv (wat ik eigenlijk ook niet mis) en moet ik dus via Youtube (want RTL gemist doet het niet heel goed en op laptop al helemaal niet) mijn tv-programma’s terug kijken. Ik heb genoeg MB’s gekocht, namelijk 26.000 dus ga altijd op mijn 3G als ik tv-programma’s wil kijken. Dus nadat ik helemaal niks gehad gedaan en Robinson had gekeken (helaas dat Soundos weer terug is), besloten we toch even ergens wat te gaan drinken en wat te maken van onze dag.

Omdat een paar meiden in de middag naar de shopping mall en bioscoop waren gedaan, waren we nog maar met z’n 4’en over. We besloten om naar het hotel Mount Meru te gaan, dat is het luxe hotel hier in Arusha. Van binnen zag het er super mooi uit en alles was mooi geregeld. Zelf zou ik nooit naar z’n hotel gaan, want ik zal naar Tanzania gaan om de cultuur en het land te ontdekken en niet om dan lux in een hotel te zitten. Maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening! We hebben met z’n vieren daar een milkshake genomen (mango for me) en een hawaii pizza gedeeld (ananas, kip, ham en tomaat slices). Rond half 6 besloten we om naar huis te gaan, aangezien het hier rond half 7 donker is. MAAAAR toen kwamen we mooie foto plekken tegen (naja vooral Judith en Laura zagen het als mooie foto plekken) en begonnen we een mooie fotoshoot te maken. Hierbij hebben wij dus de “typische” toeristische palmbomen foto’s, maar we hebben ook mooie foto’s gemaakt tussen de blauwe/paarse bloemen en mooie bergen op de achtergrond. Zie foto’s. Rond een uur of 6 besloten we maar naar huis te gaan, aangezien het wat donkerder begon te worden en we nog 10 minuten moesten lopen. Eenmaal thuis hadden we lekkere aardappels, chapatie (soort dikke pannenkoek), groenten prutje en een kippenpoot. Het was zeer zeer lekker. Het eten valt me zeker mee, want had het echt erger verwacht. De rest van de avond had ik met de meiden nog yahtzee gedaan en helaas 2x verloren. Ik ging lekker rond 10 mijn bedje in, omdat de volgende dag mijn stage begon om 6 uur!

Maandag 30 okt. 17:
Een hele goede morgen om 6 uur… Het scheelt dat ik helemaal niet moe was van het vroege opstaan en ik denk omdat het hier om 6 uur al licht is en veel mensen dan al aan het werk zijn. Ik was blijkbaar te vroeg op gestaan, dus bleef tot iets voor half in m’n nest. Totdat ik besloot dat ik er echt uit moest gaan, aangezien ik om 7 uur weg moest van huis. Heb lekker ontbeten met paar meiden en broodje gemaakt voor de lunch. Om 7 uur begon dan echt het avontuur en liep ik met Manon naar de grote straat waar de bussen langskomen. Om 7:10 zou de bus komen maar hij was er uiteindelijk pas rond 7:20. Ik schrok heel erg toen er iemand ging spookrijden op onze weg, maar dat ging gelukkig goed. Maar na 10 secondes begon mijn bus ook met spookrijden, opper eng dus. We verzorgden een halve opstopping en gingen daarna ook nog tegen de richting in, over de stoep. Na iedereen te hebben opgehaald (ja, echt voor de deur ophalen) was ik rond kwart over 8 bij de Dinka school. Ik had nog geen idee wat ik vandaag zou doen en ging dus eerst naar Kimberly (directeur).

Ik begon mijn dag bij de Pre & Nursery school. Dat is in Nederland groep 1 &2. Voor de mensen die het niet weten, ik ga dus 5 dagen in de week vrijwilligerswerk doen op een basisschool genaamd Dinka school. Dinka school ligt in Arusha, maar is wel meer in de wildernis. De Dinka school vindt ik zelf heel mooi bedacht, want een deel van de kinderen betaalt de school en een deel niet. Van dat deel dat de kinderen betalen, kunnen de andere kinderen gratis naar school. Hierdoor hebben meerdere kinderen een mogelijkheid. Ook is het mogelijk om een kind te “adopteren”, hierbij betaal je dan een standaard bedrag per jaar voor dat kind en voor een minimaal van 3 jaar. Hierbij krijgen steeds meer kinderen van arme gezinnen een kans om toch later een betere baan te krijgen. Bij Dinka school is het verboden op Swahili (officiële taal) te spreken, zodat de Engelse taal van de kinderen verbeterd kan worden en omdat er meerdere vrijwilligers zijn die niet Swahili ’s spreken. Dat is in het kort wat de Dinka school is.

Ik begon dus vandaag bij Pre & Nursery school. Dat zijn dus de kleine kinderen die echt de basis nog moeten leren van Engels. Hierbij worden dus vooral leuke liedjes gezongen en getekend. Ik heb vandaag bij die klas kunnen nakijken, de kinderen wat woorden geprobeerd “te leren”, de kinderen wat beter te leren kennen. Toen was het porridge time. Hierbij krijgen de kinderen een mok met veel water en een beetje havermout erin. Het idee hiervan is, is dat de kinderen even een shot van energie krijgen en daardoor goed kunnen concentreren denk ik. Zelf had ik het wel geprobeerd, want wil alles proberen, maar het was oké. Ik heb dus ook niet helemaal die mok opgedronken. Hierna mochten de kinderen nog even spelen en begon de les weer. Tijdens deze pauze ben ik nog even naar de wc gegaan. Maar tot mijn grote verbazing was er geen wcpot, maar een gat. Ik probeer het maar positief te bekijken; in ieder geval geen vieze wc-bril. Na de pauze ben ik nog even in de klas geweest en heb ik een boek voorgelezen. Ik werd tijdens het boek lezen weg gehaald bij de klas, omdat de lerares van Standard 1 (groep 3 in NL) mij ging laten zien hoe gaat groep te werk ging. Hierbij heb ik heel weinig kunnen doen, omdat ze een examen gingen bespreken. Totdat het lunch time was, had ik alleen toegekeken hoe ze in Standard 1 les gaven. Ik heb tijdens de lunch niet met de kinderen gegeten, omdat ik nog een gesprek had met Kimberly en heb ik vervolgens mijn brood opgegeten in het kantoor. Ik mag mijn eigen meegenomen eten niet opeten bij de andere kinderen, want zij krijgen ander voedsel dan ik. Ik heb er voor gekozen om elke dag mijn eigen eten mee te nemen ipv het eten van de school te eten, omdat ik het zelf niet heel lekker vind en wil wel eten hebben om kracht te hebben. Na de lunch ben ik naar Standard 2 (groep 4 in NL) gebracht en heb ik daar beetje meegekeken. Daar was het wat drukker en was er meer toe doen, maar de kinderen gingen (natuurlijk) naar de eigen leerkracht toe. Hierdoor had ik ook niet veel te doen, maar kon ik de les wel goed meemaken. Groot deel van de tijd waren de kinderen ook hun eigen fouten aan het verbeteren. Rond half 3 moesten de kinderen een boek gaan lezen buiten en was de dag wel voorbij voor mij. Om 15:10 was de dag voorbij en begon ik aan mijn terugreis. Ik had een prima terug reis, maar vind het nog steeds best heftig om te zien dat mega huizen naast hele arme “grotten” staan. Ik vind het wel goed dat ze naast elkaar staan, omdat er dan niet een verschil wordt gemaakt tussen arme en rijke wijken (natuurlijk zijn die er wel, maar hierdoor wel minder).

Eenmaal thuis (om half 5) heb ik lekker een warme douch genomen samen met mijn vriend de kever. Ik probeerde hem nog een paar keer de helpen, maar hij was toch echt te dom waardoor ik hem voor dood achterliet. Vervolgens rond half 8 lekker soep (heel pittig) en rijst met groentes gehad. Ook had ieder een 4 mini stukjes varken en dat was zoooo lekker. Hoewel er soms stukken kraakbeen tussen zat, konden we er wel om lachen. Straks is het tijd om naar bed te gaan (9 uur), want morgen heb ik een nieuwe stage dag en het is HALLOWEEN. Verkleed als een prinses naar school dus, gaat wat worden haha.

Slaap lekker vanuit het warme Tanzania en tot over 2 dagen weer!

Liefs Amber

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mama:
    30 oktober 2017
    Het is mooi om te lezen dat iedereen gelijk is of je nu rijk of arm bent. Het is fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt en een paar leuke meiden bij je zijn. Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Veel plezier morgen in je prinsessenjurk. 😃😃❤️❤️
  2. Laura:
    30 oktober 2017
    Leuk verhaal Amber. Je gaat je plekje wel vinden.
    We blijven zo op de hoogte van je wel en wee.
    Veel liefs xx