Halloween, government school tour, ceremonie, swahili les en firework

3 november 2017 - Arusha, Tanzania

Dinsdag 31 okt. 17:
Mijn tweede dag bij de Dinka school begon en de wekker ging om 6:15. Als eerste aan het ontbijt, lekker rustig brood in de broodrooster doen (want brood valt anders uit elkaar bij smeren of opeten). Rond 7 begon ik de trip met Jamie naar de bus en vervolgens een busreis van 5 kwartier naar Dinka school. We kwamen al wat later aan dan gepland, maar toen we aankwamen, was het echt een feest. Elk kind was verkleed als een stripfiguur en iedereen was super creatief. Heb toen ook super leuk gesprek gehad met mister maruan. Vooral over de verschillen van Tanzania en de blijdschap van de kinderen, omdat het Halloween was. Toen we na een uur plezier toch moesten beginnen, heb ik mee gekeken bij de lessen van Standard 4 en Standard 6 (groep 6 en 8). Hierbij waren de lessen super leuk, omdat deze leerkracht ook super z’n best deed om de stof over te brengen. Wat ik wel beetje wennen vond, was dat bij deze basisschool er niet 1 standaard leerkracht is voor 1 groep. Sommige leerkrachten geven bepaalde vakken en dan bij verschillende niveaus, een beetje zoals middelbare dus. Na de porridge time mochten we de kinderen gaan schminken. Jamie en ik gingen samen en begonnen bij Pre & Nursery en deden we ook Standard 1 en 2. Hierbij hebben we de meeste kinderen een vlinder, tijger, spin, bloem of prinses face painting gegeven. Zelf ben ik wel creatief, maar niet echt artistiek aangelegd, dus ging wel goed maar was niet altijd even mooi. Na de lunch zijn we nog even door gaan schminken, maar kon niet voor lang want ik ging met Jamie naar een internationale school.

De dochter van Kimberly (directeur van Dinka) zit op een internationale school in Arusha. Op deze school geven alleen blanke leerkrachten les, omdat die een opleiding in het onderwijs hebben gehad en ook goed de kennis over kunnen dragen. De Tanzaniaanse leerkrachten werken ook vaak niet op internationale scholen, omdat ze niet genoeg kennis hebben of de juiste opleiding hebben gehad. Onderweg naar de school toe, zijn we nog ergens even wat wezen drinken. Toen opeens Kimberly zei; jaa daar achter staat een zebra. Jamie en ik waren een beetje in shock en wilde meteen gaan kijken. Stonden dus op 3 meter van ons vandaan een zebra, 3 buffels, vogels en zelfs een struisvogel. Super indrukwekkend! Want had nog nooit een wild dier van zó dichtbij gezien. Nadat we ons drankje ophadden, zijn we doorgegaan naar de internationale school. Ik had meteen een heel fijn gevoel bij de school en alles was ook super mooi! De lunch was van hamburgers tot bitterballen en zelfs ice cream. Zelf vond ik wel de klaslokalen té druk behangen met allemaal posters of kunstwerken van de kinderen. Ik zou dat zelf liever niet hebben, omdat ik denk dat de kinderen dan snel afgeleid zijn. Na deze school te hebben gezien, heb ik met Kimberly afgesproken dat ik morgen een tour van 3 uur ga maken naar een government school. Ik heb daar super veel zin in en wil zeker dan de verschillen kunnen zien tussen (gratis, beetje betaald en hele dure scholen)

Woensdag 1 nov. 17:
De dag begon bewolkt en dat was voor mij een goed iets. Ik had namelijk vandaag een tour naar een government school en de village rond Dinka school. Deze trip begon rond 9, maar was er al om half 9. Dus heb nog 1 halve wiskunde les meegemaakt voordat mijn trip kon beginnen. De man die mij rond liet, woonde naast de Dinka school en dus ook in de village. Krijg een 2 uur lange rondleiding door de village en zag hoe de mensen hier woonde. De village is erg groot, maar dat komt ook omdat ieder zijn eigen stukje land heeft om te verbouwen. Elektriciteit hebben ze niet, water is moeilijk te krijgen (hoewel sommige wel een tap kraantje hebben), huizen zijn alles behalve stevig en ze zijn heel erg afhankelijk van regen. Als ik dat allemaal met mijn eigen ogen zie, besef ik toch wel heel erg dat ik bevoorrecht bent. Na deze 2 uur wandelende tour, zijn we naar de government school gegaan. Deze vond ik zelf wel heftig, omdat zonder dat de kinderen mij kennen, ook als robot zeggen HELLO MADAM, HOW ARE YOU etc. Soms zitten er zelfs 100 kinderen in een lokaal waarbij er 5 kinderen zitten op een bankje van 1 meter. Als ik dat zie, dan wil ik heel graag een kind gaan “adopteren”. Elk kind heeft recht op een kans, en die kans kunnen ze bij Dinka krijgen. Ik wil misschien het gedoneerde geld bijleggen bij het betalen van 1 jaar voor 1 kind. Het kost namelijk 600 euro en heb 170 ingezameld. Ik moest nog even voor mezelf beslissen of ik producten wil kopen of een kind wil adopteren. Maar buiten dat, was de government school heel erg confronterend. Er wordt “lunch” gemaakt dat ik niet echt heel lekker eruit zag vinden. Ook kwam het vaak voor dat de leerkrachten niet in de lokalen waren, want zij moesten examens voorbereiden en er waren dus geen vervangende leerkrachten. Na deze tour van 3,5 uur ben ik naar de Dinka school terug gegaan en was ik helemaal op.

Gelukkig kon ik op dat moment met Kimberly even bijpraten en was het lunchpauze voor de kinderen. Na de pauze heb ik met Jurrian een sportles gegeven aan Standard 2. Dit ging niet super soepel, omdat het mijn eerste sportles was die ik moest geven en de kinderen luisterde niet heel goed. We gingen tennissen en de tennisballen gingen echt overal heen. Het was ene chaos, maar was ook weer super leuk. Rond 15:20 ging de bus naar huis en was ik rond 16:30 thuis. Toen ik thuis was, was het feest al bezig van de moeder van mama mackrime. Zij was namelijk 100 geworden en dat is erg belangrijk hier. Het feest begon rond half 6 en eindigde pas rond 12. Maar het was niet een feest van dansen, maar van allemaal gezang en iemand van de kerk. Ook werden er 2 kinderen gedoopt. En toen keek ik opzij en zag ik dus een gekookte geit die helemaal mooi opgemaakt was. Het was wel heel raar om te zien dat dat een traditie is, maar ook heel leuk om mee te maken, want het komt zeker niet vaak voor. Ik ben zelf rond half 10 naar bed gegaan, want het was de hele tijd hetzelfde en was best moe. Kort daarna begon het gedans en hoorde ik van de meiden dat zij ons cadeau hadden gegevens. Het is namelijk gebruikelijk dat je een soort omslagdoek per familie koopt voor een 100 jarige vrouw. Wij hadden er met zn alle (11’en) 3 doeken gekocht en een taart. Rond 10 ging ik slapen zodat ik de volgende dag weer om 6 uur op kon.

Donderdag 2 nov. 17:
Wekkertje ging weer lekker om 6 uur, maar heb er niet heel veel moeite mee omdat ik rond 10 altijd slaap. De dag begon al goed toen ik zag dat er maar 5 sneetjes brood was voor 4 personen. Ik wist dat de lunch bij Dinka ougali en bonensoep zou zijn, maar wilde dat echt niet. Gelukkig konden we het oplossen waardoor ik nog wel brood mee kon nemen voor in de middag. De ochtend begon het al met regenen en moesten Jamie en ik wachten in de regen voor de schoolbus, die maar niet kwam….. Na denk ik 15 minuten in de regen te hebben gewacht, kwam toch echt de bus. Eenmaal op school had, zou ik dus elke wiskunde les gaan bekijken en aantekeningen van maken. Ik kwam al snel tot de conclusie dat het niveau tussen Standard 3, 4, 5 en 6 niet ver uit elkaar liggen. Het is allemaal basis rekenen (wat ook logisch is voor basisschool), maar ik weet zeker dat ik dit niet elke dag wil doen. Ik heb van elke klas genoteerd welke leerlingen het moeilijk hebben met wiskunde en wil dus die ook gaan helpen. Mijn hele ochtend bestond dus uit de lessen bekijken, wat na enige tijd wel wat saaier werd. Na de lunch heb ik zelf niet veel kunnen doen, dit kwam doordat er geen wiskunde lessen meer waren en kimberly was al weg. Ik kon dus niet overleggen wat k nog kon doen of kon betekenen voor haar. Ik heb toen maar een start gemaakt aan ideeën voor een wiskunde workshop. Hoewel ik waarschijnlijk geen workshop ga geven in rekenen, maar meer spelletjes ga doen. Ik zie zelf nog niet echt hoe dat uiteindelijk gaat werken aangezien de kinderen geen enkele uur vrij zijn. Ik heb het laatste uur bij Pre & Nursery doorgebracht en heb gezellig met hun tv gekeken.

Rond 15:20 ging de bus naar de stad weer. We waren rond half 5 weer thuis en ik wilde meteen gaan douchen, want had om half 6 Swahili les (de officiële taal hier). Ik had me leuk omgekleed en toen kwam ik erachter dat de douch koud was. Wat ik totaal niet had verwacht, want de stroom was gewoon aan en ik was de eerste die ging douchen. Naja uiteindelijk heb ik bij Manon op der kamer gedoucht, want daar was het gelukkig “lauw”. Na het snelle douchen, wilde ik nog even mijn was doen aangezien ik vandaag mijn laatste ondergoed had gebruikt. Toen bedacht ik me opeens dat we én geen warm water hadden én geen wasmiddel hadden. Ik heb dan wel lauw water van Manon geleend en wat wasmiddel van Jamie. Om half 6 begon dus de Swahili les en het begon best goed. Ik heb een paar groetings zinnen geleerd en leren tellen. Namelijk: Moja, Billi, Tato, Nne, Tano, Sita, Saba, Nane, Tisa en Kumi. Dat zijn de getallen 1 t/m 10. De training duurde officieel 2 uur, maar we waren rond half 8 al gelukkig weer terug, dus ongeveer 1,5 uur. De ton met ondergoed, sokken, broek en paar shirts staat nu nog steeds in mijn kamer en heb weinig zin om die te gaan doen. Helaas is het nu al 21:10 en moet ik nog mijn was doen waar ik totaal geen zin in heb. Ik ga nu toch maar even de was doen en daarna lekker naar bed toe.

Vrijdag 3 nov. 17:
Dag nummer 11. Om 6:15 ging vandaag weer mijn wekker. Gelukkig de laatste dag van de week dat ik zo vroeg op moest. Na alles te hebben gedaan, was het tijd om naar de bus te gaan. Helaas regende het vandaag weer en zelfs harder dan gister. Om 7:05 zou officieel de bus bij ons moeten zijn. Soms komt het voor dat hij ook om 7:10 komt. Maar vandaag was de bus niet op tijd, en zo erg niet op tijd dat we pas om 7:30 werden opgehaald. Normaal is dat niet erg in het zonnetje, maar als het flink regent, is dat zeker  niet fijn. Helemaal doorweekt werden Jamie en ik om half 8 opgehaald door de buschauffeur. Op school had ik er echt helemaal geen zin meer in. Ik had het ijs ijs koud, want mijn vest en zelfs m’n shirt was helemaal nat. Ik had de eerste paar uren niet veel te doen, omdat ik alleen bij de wiskunde lessen mee kon kijken. Verder heb ik wel nog voorbereidingen gedaan voor de kookles van volgende week vrijdag en wat lopen nadenken over mijn stage. Ik heb tussen de break en de lunch nog bij de Pre & Nursery gekeken en kinderen geholpen met counting. Na de lunch heb ik samen met Linda Jamie en Jurrien sportles gegeven voor Standard 3, 5 en 6. Hierbij hebben spellen gedaan zoals kat en muis, handbal en krabben. Rond de middag lunch kwam er nog een hond van Kimberly aanzetten met een halve en dode kip om zn halsband heen. Super ranzig, maar was bedoeld als straf. Na de sportles was het al weer tijd om naar huis te gaan. Om half 5 was ik thuis en heb ik mijn (nog steeds natte) vest buiten gehangen om te drogen, want de zon scheen weer. Dus ik op mijn gemak even gaan douchen en eff insmeren, hoor ik het kei kei kei hard regenen. Nu hangt mijn vest nog steeds buiten en is die weer net zo nat als vanmorgen. Ik laat dat vest van de week wel drogen. Helaas is mijn was die ik gister avond heb opgehangen nog steeds niet droog, maarja hopelijk morgen dus wel. Vanavond gaan we met een paar meiden naar een vuurwerk show hier in Arusha. Het is wel nog een uur met de taxi en weet zeker dat ik mijn regenjack meeneem hahaha. Wil niet weer zeik nat naar huis en koud leiden. Verder had ik dus vandaag niet veel gedaan en morgen gaan we een weekend naar Moshi toe. Dat is een dorp verder op en hebben dan een tour en we gaan naar de hotspring. Net heb ik ook gehoord dat onze wc en douch verstopt zijn, dus super fijn!

Nadat wij om 6 uur hadden gebeld voor de taxi, kon ik nog even rustig aan doen. De taxi zou namelijk om 7 uur hier komen zodat we kwart voor 8 bij de vuurwerk show konden zijn. Toen het 7 uur was, waren we met z’n allen leuk aan het wachten tot de chauffeur zou aankomen. Om kwart over 7 was die er nog niet en gingen we maar bellen. Er was veel verkeer dus hij had wat vertraging. Uiteindelijk kwam hij pas om 8 uur waardoor wij niet meer naar de vuurwerk show konden gaan. Toen besloten we om maar uiteten te gaan bij George’s tavern. Heerlijk genoten van een pizza en burger (gedeeld met Nik) en een heerlijke Fanta pineapple. Mijn zeik natte vest toch maar even opgehangen en hoor het nu heel fijn druppelen hier (ook van Nik der was) Morgen 7 uur op voor de tour. Fijne avond nog iedereen! Greets from Arusha.

Liefs, Amber

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dorothy:
    4 november 2017
    Leuk om te lezen. Zo te horen worden jullie aardig bezig gehouden . 😜
  2. Amber:
    6 november 2017
    Jaa we worden zeker bezig gehouden! Iets te veel hahaha