Eerste individuele les en 3e week

14 november 2017 - Arusha, Tanzania

Donderdag 9 nov. 17:
In de hoop dat ik vandaag met Kimberly een gesprek had, kwam gelukkig uit. Ik had rond 9 uur een gesprek met Kimberly over mijn time table en wat mijn doel is hier. De afgelopen 1,5 week heb ik vooral geholpen bij Pre & Nursery, standard 1 en standard 2. Maar mijn doel hier is om echt de hogere klassen te helpen met wiskunde. Gelukkig kwam vandaag, na de lunch, daar vooruitgang in. Ik heb meerdere kinderen uit standard 4 geholpen met wiskunde. Deze klas is nu ook even mijn prioriteit, want die hebben over 1,5 week national exams. Tijdens deze individuele bijles heb ik sommen uitlegt zoals delen, keer en fraction. Ik wist voordat ik hier kwam dat ik natuurlijk geen hoger wiskunde ging geven, maar wil dan wel wiskunde geven waarbij ik een doel heb. En mijn doel is om de kinderen een hoger cijfer te geven. Ik vond het daarom vandaag ook echt super leuk. Ik heb bij meerdere klassen kunnen helpen en dan is het super leuk als de kinderen daarna helemaal dankbaar zijn. Om te proberen dat het cijfer nog sneller zou stijgen, heb ik ook huiswerk meegegeven aan de kids. Hierbij natuurlijk op verschillende niveaus en de lagere klas (standard 2) heb ik rekenpuzzels meegegeven. Ik heb nu al super veel zin in de aankomende 1,5 week, want dat wordt flink aanpoten met standard 4, maar weet zeker dat ik het cijfer iets kan laten stijgen. Dus zeker leuke uitdaging voor de aankomende weken! Morgen begint ook nieuw vak voor mij, namelijk koken met standard 1 en 2. Slaaplekker!

Vrijdag 10 nov. 17:
Laatste werkdag van de week brak aan. Ik was best moe van deze week want had echt heel veel gedaan. Ik had vanavond dus ook een training voor een succesvolle stage waarbij we dus zelfreflectie gaan toepassen. Na een drukke ochtend/middag te hebben gehad met veel individuele bijles aan standard 4 voor wiskunde, kregen we na de lunch ook nog een heftige middag. Ik zou samen met Jurrian kookles geven en we zouden hierbij gaan koekjes bakken. Toen 1 uur voor de kookles, kwamen we erachter dat we maar 1/3 van de nodige boter hadden. Na veel stress en doen, kregen we toch meer boter. We kregen zo veel meer boter dat we 2 keer zoveel konden maken dan dat we eigenlijk van plan waren. Hierdoor moest al het suiker en bloem opnieuw gewogen worden en kostte dat ook weer tijd. Ongeveer 20 minuten nadat de les hoorde te beginnen, begonnen we met de les. Het was een beetje chaotisch, maar nog wel oké. Tussendoor moesten we nog naar een verjaardag van een jongen van de school. We moesten de koekjes nog bakken toen we nog maar 20 minuten hadden voordat de school uit was. De koekjes waren niet klaar voordat de kinderen naar huis gingen dus krijgen ze die maandag. Het was echt een hectische middag en was daardoor ook helemaal gesloopt toen ik bij de training aankwam. Na de training ben ik lekker naar huis gegaan en ipv met de meiden uiteten te zijn gegaan, ben ik lekker toast gaan eten en film gaan kijken. Morgen hebben we namelijk weer een uitstapje.

Zaterdag 11 nov. 17:
De wekker ging heeeeerlijk rond half 9. Eindelijk kon ik na 2 weken een beetje uitslapen. Ik had dit namelijk ook echt even nodig. We zijn in de ochtend naar de traditionele masai markt geweest en dat was best indrukwekkend. Hierbij werden geiten, koeien en ezels verkocht, maar vooral de geiten werden echt slecht behandeld. Voorpoten waren aan elkaar vast gebonden en werd er aan de achterpoten getrokken, ze werden aan hun oren meegetrokken en soms zaten zelfs de hoofden van 2 geiten aan elkaar vast. Het was vreselijk om te zien! Ook alle dieren waren helemaal bevroren (natuurlijk figuurlijk), want ze stonden allemaal mega stil en zat echt 0 beweging in. Vond het super zielig. Ook hebben we op de markt een soort oliebol (gemaakt van rijst) en deeg ding geprobeerd en was zeker lekker. Hierna gingen we naar een masai dorp en moesten hiervoor nog best een heuvel oplopen. Toen we daar aankwamen hoorde ik dat het normaal was dat 1 man 3 vrouwen had en dat ze zo dus 20 kinderen kunnen hebben. Een oude man van 110 had 74 kinderen en meer dan 100 kleinkinderen, dat vond ik best heftig. Al die vrouwen wonen dan ook naast elkaar met al die kinderen. De jongens worden vanaf 14 jaar getraind tot warrior en zijn dan om de 7 jaar warriors. Nadat we ook in de ‘huizen’ waren geweest, mochten we eindelijk naar huis. Tjah dat dachten we dan. Toen we bij de bus waren, bleek het dat we toch nog naar de grotten gingen. Hiervoor moesten we nog een hele berg op, maar het was zeker de moeite waard. Het was super mooi boven op de berg en je had uitzicht over alles. De grotten waren ook zeker mooi maar je kon de stenen van de muren afhalen dus dat was wel beetje eng. Na het avondeten zijn we met een paar meiden nog cocktails gaan drinken die meer dan een uur duurde voordat we die hadden. Buiten dat het zo lang duurde, waren het ook kleine glazen en was het ook niet heel lekker. Mijn cocktails was nog best lekker; de nusu nusu. Met natuurlijk chocola hahaha. Uiteindelijk besloten we dat we onze eigen biertjes gingen halen, want het duurde super lang haha. Het was wel een leuke dag verder en gingen lekker na cocktails drinken slapen.

Zondag 12 nov. 17:
Ik had de hele week al uitgekeken naar deze dag. Eindelijk ging ik naar de ‘commerciële’ masai markt om souvenirs te kopen voor vrienden en familie. Rond 12 vertrokken Nikki en ik naar de masai markt waar we ongeveer rond kwart over aan kwamen. We hebben hier zeker wel 2 uur rond gelopen en heb super leuke cadeautjes gekocht. Hoewel het wel leuk was, werd je elke winkel onderhand ingetrokken en moest je echt wel afdingen want de prijzen liggen er echt te hoog. Na de masai markt was ik nog van plan om naar vivi’s te gaan om een leuke Tanzaniaanse schoudertas te kopen, maar helaas was het winkeltje dicht. Omdat het deze dag zulk mooi weer was, besloten we om ook naar het Mount Meru Hotel te gaan om te gaan zwemmen. Ze hebben hier een super mooi zwembad en je kan gewoon een bedje + handdoek kopen. Doordat ik zaterdag vergeten was om mezelf in te smeren, was mijn borstkast verbrand maar dan precies in de vorm van de hals van het tshirt. Super mooi liepen we er met zn allen bij, maar konden er wel om lachen. Rond 5 zijn we naar huis gegaan en hebben we zeer lekker gegeten ( aardappels, chapatti, kip en groentes) en lag ik rond 9 weer in bed.

Maandag 13 nov. 17:
Mijn derde stage week is al weer aangebroken. De tijd gaat zó snel! Rond 7:05 stond ik op de plek waar ik opgehaald zou worden door de schoolbus, maar werd uiteindelijk pas om 7:50 opgehaald. Toen ik eenmaal in de bus zat, kwam ik erachter dat we een nieuwe buschauffeur hadden. Helaas kon ik het geen buschauffeur noemen, want hij was vreselijk gevaarlijk! De auto is zeker 30 keer afgeslagen, achterkant van de auto kwam meerdere malen van de grond af, de onderkant van de auto ging heel vaak over het wegdek op de ruwe weg en zelfs halverwege hadden we geen brandstof meer. We moesten dus opgehaald worden door een andere bus. En dan sta je daar dan, rond kwart over 8, in the middle of nowhere, met leerkrachten die dubbel liggen en 10 kids. Ik vond het weer typisch Tanzania. Gelukkig werden we snel opgehaald en kon mijn dag beginnen. Rond kwart over 9 kwamen 2 docenten van mijn minor uit Amsterdam. Ik heb ze een rondleiding gegeven en we hebben filmpjes opgenomen waarbij ik veel vertel over wat ik doe etc. Op het eind kreeg ik nog een grote plastic doos met allemaal lekkere dingen erin. Ik wist al van mama dat ik die doos zou krijgen en kon mijn ogen er niet van afhouden. Er zat van alles in; pure vlokken, tony chocolony, pepernoten, speculaas, stroopwafels, kaas, pindakaas, tijdschriften, douch spullen, 3 shirts en 2 hele mooie brieven. Normaal zou ik dat in Nederland wel leuk vinden, maar hier is dit echt hemels!! Ik kijk nu al uit naar het moment dat ik lekker hiervan kan gaan genieten. Toen we naar huis mochten, werd er besloten dat de buschauffeur niet meer mocht rijden en moesten we dus met een andere bus mee. Ik heb er vervolgens 3 uur over gedaan om thuis te komen, maar wat heb ik een mooi deel van Arusha kunnen zien. Er was zelfs 1 buurt die gewoon op Nederland leek. Super mooie weg, allemaal huizen strak naast elkaar (hoewel ze hier wel poorten hebben) en mooie tuinen. Was super mooi om te zien. Ook heb ik vanaf verschillende punten heel mooi uitzicht gehad en kon daar zeker van genieten. Rond 6 was ik thuis en kon ik eff snel alles laten zien, douchen en dan eten. Het was een drukke dag, maar zeker erg leuk. Slaaplekker vanuit Arusha om 21:15.

Dinsdag 14 nov. 17:
Rond 10 over 7 werden we opgehaald met een andere schoolbus. Dat betekende dus dat deze reis heel lang ging zijn. We waren met 15 á 20 kids en 5 docenten 1,5 uur te laat op school. De les begint namelijk om 8:10 en we waren er om 9:30. Nadat we aankwamen was ik helemaal gebroken en was ik echt even toe aan pauze. Gelukkig was er al weer een break om 10:10. De dag heb ik een beetje opgesplitst in standard 2, standard 4, koken voorbereiden voor vrijdag, gesprekken, sportles en pre & nursery. Prima dagje vandaag, alleen beetje overal en nergens geweest. Ik vond het super leuk om tijdens sportles hockey te kunnen geven. Oude tijden kwamen weer omhoog en tot mijn verbazing kon ik het nog best prima. Jamie en ik waren ook best trots op de kids dat ze het zo snel oppakte (want ze hadden nog nooit gehockeyd) en dat ze ook nog best goed waren! Gelukkig kregen we te horen dat we op de terugweg een nieuwe buschauffeur hadden. De terugreis duurde iets langer dan normaal, maar was gelukkig om 5 uur thuis. Toen ik helemaal ready was voor het douchen, kwam ik erachter dat onze douch (alweer haha) verstopt was en ik daarom nu al mijn blog aan het schrijven ben. Straks gaan alle meiden naar via via omdat het filmavond is. Ik ga zelf niet mee, omdat ik dan pas rond 11 of later thuis ben en weet van mezelf dat ik zeker 8 uur slaap nodig heb! Kortom lekker rustig avondje voor mij alleen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mama:
    14 november 2017
    Hoi Amber, wat een mooi verhaal weer. Het is fijn om te lezen dat je plezier en voldoening ervaar bij het geven van je lessen, dat je bijdraagt aan de ontwikkeling van de kinderen. Een levenservaring en het zoeken naar jezelf....druk geweest,dan even tijd voor jezelf. Rekening met elkaar houden en waardering dat het niet zo gewoon is om alles te krijgen. En ook nog het mooie van Tanzania mogen ervaren. Veel plezier 😘😘
  2. Gijs:
    14 november 2017
    Lieve schat, een dik boek gaat het worden als je al jouw ervaringen gaat inbinden. Het emotionele boek dat je hoofd gaat innemen past in geen enkele boekenkast en kan geen enkele externe geheugenschijf opslaan. Met een traan en een lach lees ik intens je verhalen. Ben intens blij dat je het naar zin hebt, kijk iedere dag uit naar ons app verkeer en Skype contact. Still 5 weeks to go, enjoy your minor. Dad