Citytour, pizzaria en painting

28 oktober 2017 - Arusha, Tanzania

Vrijdag 27 okt. 17:
Om 10 uur ging de wekker voor een dagje citytour. We hadden met de vier meiden (ik, Judith, Nikki en Laura) een rondleiding door de stad vanaf 11 uur. Met de gids gingen we met de dala dala (openbaar vervoer, waarbij 25 mensen in de bus zitten met 15 plekken) naar de stad toe. Hier stapte we uit op een centraal punt waarbij er meer dan 100 bussen stonden te wachten. Vanaf het moment dat we uitstapte, werden we helemaal aangeraakt en wilde iedereen ons in hun bus hebben en wilden ze weten waar we vandaan kwamen (nog best knap, sommige hoorde aan onze taal dat we Nederlands waren). We voelde ons een lopende menselijke attractie. Wij hadden het gevoel dat we rond 2 uur wel klaar zouden zijn, maar om 1 uur (toen we bij de supermarkt waren, en ik dus vroeg hoe lang de tour was, want wilde veel water meenemen) bleek dus dat de tour tot 4 uur duurde (5 uur city tour!! Wie bedenkt het hahah) Ik weet eigenlijk niet wat we allemaal hebben gedaan, maar we hebben echt random overal gelopen. We zijn op het laatst nog naar de masai markt gegaan waarbij er veel leuke kleurrijke producten werden verkocht. Waar mijn ogen vooral op vielen, waren de mooie en natuurlijke schilderijen die er hingen. Het is niet op canvas maar op een heel dun doek. Dit soort doek kan gewoon verkreukelt worden zonder dat er sporen daarvan achterblijven. Ook is het doek zo dun dat het gewoon opgerold kan worden en meegenomen kan worden in het vliegtuig. DIT MOET IK HEBBEN. Nadat we verder keken, zagen we ook een leuke winkel met losse broeken. Hierbij heb ik geen broek gekocht, want Judith had de broek die ik graag wilde. Helaas had die vrouw niet nog 1 ervan. Volgende keer beter! Hierna zijn we doorgegaan naar de dala dala om naar huis te gaan. Om half 4 waren we gelukkig thuis (wat eerder omdat die andere 3 een training hadden om 4) en konden we pilau eten (bruine rijst), wat lekkere groentjes en watermeloen. Waar ik een paar uur later achter kwam, is dat we die dag 10 kilometer hebben gelopen. Best veel vond ik voor mezelf.

In de avond namen we met 9 meiden de taxi naar pizza bravo. Elke vrijdag is het namelijk een “traditie” om uiteten te gaan, maar eigenlijk ontlopen we de rijst met bonen. In de taxi met 9 meiden en leuke muziek was t hartstikke gezellig. Nadat we 3 minuten onderweg waren, vroeg de chauffeur pas waar we heen moesten, heel logisch haha. Eenmaal aangekomen bij de pizzaria besloten we om een biertje (Kilimajaro bier, 500ml lekker groot) te bestellen en pizza uit te kiezen. Ik had voor een halve pizza salami en halve pizza garden gekozen. De garden pizza bestond uit meerdere soorten groentes. Bijna alle meiden waren bij elkaar (behalve nikki) en het was echt gezellig. Nadat nikki om half 10 kwam en nog een pizza at en een biertje dronk, gingen we om half 11 naar huis. Eenmaal thuis besloot iedereen om naar bed te gaan en te gaan slapen. Zelf waren wij (nikki, judith en laura) nog tot 12 uur/ half 1 op. We hadden eerst de planning dat we zaterdag naar een masai dorp zouden gaan, maar doordat de gids niet antwoordde op de berichten, moesten we wat anders gaan verzinnen.

Zaterdag 28 okt. 17:
Vandaag konden we weer heerlijk uitslapen. Om half 10 ging pas de wekker om om half 11 te vertrekken naar onze dag trip. EINDELIJK deed de stroom het in de ochtend en kon ik toast maken van mijn brood (aangezien het brood uit elkaar valt als je het probeert te besmeren of te eten. Dus ik had lekker 2 toastjes met pindakaas en lokale chocopasta en een passievrucht. Om half 11 vertrokken wij naar de stad toe om ons eigen schilderij te gaan maken! Super leuk idee was het van de meiden die hier al waren en het al gedaan hadden. Wij hadden om 11 uur een afspraak, maar blijkbaar was dat dus de volgende dag hahaha. Gelukkig konden we om half 1 terecht. Ondertussen hebben we een smoothie of fresh juice gedroken bij een cafe. Om half 1 waren we bij Via Via, waar we konden schilderen. Uit de 100 schilderijen mochten we er 1 kiezen die we na wilden maken. Ik koos natuurlijk weer de moeilijkste uit haha, helaas mocht die niet want daar deden ze 2 hele dagen over. Ik wist dat ik een schilderij wilde maken met een olifant en koos vervolgens ook voor een schilderij van een kleurrijke olifant. Tjah en dan sta je voor wit doek en sta je rond te kijken. Wie begint eerste en hoe moet je beginnen. Ik wist het wel zeker, die man gaat eerst de olifant voor mij tekenen, anders wordt het helemaal niks. Hierbij had een man genaamd Simba bij geholpen, toepasselijke naam haha.  Eenmaal een olifant op mijn witte doek, begon ik met de achtergrond zwart te maken. Nadat dat eenmaal gedaan was, ging een man genaamd Paulo mij helpen. Hij had namelijk het schilderij gemaakt die ik na wilde maken. Hij hielp mij echt super goed en legde goed uit hoe ik moest schilderen. Na 3 uur waren wij ongeveer klaar en werd nog een leuke groepsfoto gemaakt met de 8 meiden. Totaal 6 waren van ons huis en de andere twee (Chantal en Ayla) waren van onze Minor, zij zitten ergens anders in Arusha. Ik vroeg nog vervolgens hoe duur het schilderij was die ik in het begin heel graag wilde doen, maar die kostte 80 dollar. Toch vind k dat best duur en heb ik heb laten staan. Ik vond vooral de kleuren heel mooi en de olifanten erop. Op de masai markt, zijn ook nog heel veel leuke dingen te komen en ook dat soort schilderijen, dus misschien vind k daar er 1 goedkoper voor in m’n kamer.

Eenmaal alles betaald te hebben, zijn we doorgegaan naar de supermarkt. We moesten namelijk nog even sap, chips en bier halen voor in de avond. Op de terugweg moesten we 10 pakken sap, 3 chips zakken en 1 nutella pot meenemen, verdeeld over 4 personen. Dus met ieder een paar kilo op hun rug en in de brandende zon, begonnen we onze tocht naar de dala dala. De dala dala is dus het openbaar vervoer hier, en het kostte ons 15/20 minten om daar te komen. Uitgeput na de wandel en de lange dag, konden we eindelijk de dala dala in. Wij schrokken best wel dat er echt zo veel mogelijk mensen erin werden gepropt. Zelfs zo veel dat er zelfs mensen helemaal schots en scheef door de bus heen zaten. Na 4 bomvolle dala dala’s te hebben afgewezen, kwam er eindelijk een dala dala aan waarbij er wel genoeg zitplaatsen waren voor ons. Dit plezier stopte al heel snel toen onze dala dala bij de volgende stop helemaal volgepropt werd. Ik zat met 3 andere mensen op de achterbank waar je al krap zit als je met totaal 3 personen zit. Gelukkig ging er de volgende stop al weer iemand uit. Helaas zat er toen een jongen naast mij die veel aandacht vroeg. Ik was wel aardig terug, maar was wel kort. Hij wilde mijn naam weten en waar ik heen ging. Ik antwoordde met: Amber en ik ga naar huis. Vervolgens was het gesprek klaar en zei hij alleen dat hij Laura erg mooi vond. Laura en ik konden er nog wel om lachen. Eenmaal bij onze stop konden wij eruit, maar was het zo krap in de bus dat ik tegen iedereen aanbotste en ziek bekeken werd. Gelukkig raakt hier niemand je aan of iets, hooguit je arm. Toen we terug liepen naar huis kwam de honger wel echt omhoog bij mij. Had namelijk om half 10 voor het laatste gegeten (2 broodjes en een passievrucht) en het was nu al weer half 5. De hele dag heb ik niet veel honger gehad, maar dat gebeurd wel vaker door het warme weer en omdat ik echt druk bezig ben. Maar toen ik eenmaal thuis kwam, kreeg ik toch wel honger. We hadden die dag alweer bijna 6 kilometer gelopen en ook veel gestaan. We kregen als “lunch” hutspot en wat groentes. Helaas was de grootte van de portie een beetje klein, maar het was zeker lekker.

Groetjes uit het lekkere Tanzania,

Liefs Amber